Page 44 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 44

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 Po drugi strani se zdi, da internalizma vendarle ne moremo kar tako
            odpisati, saj med prepričanji in ravnanjem očitno obstaja tesna vez, o če-
            mer nenazadnje priča Festingerjeva (1957) teorija kognitivne disonance,
            v skladu s katero je napetost med prepričanji, vrednotami ali stališči po
            sebi motivirajoča, kar pomeni, da bo oseba, ki se znajde v miselnem kon-
            fliktu, le-tega skušala odstraniti. Tipične ilustracije Festingerjeve teorije
            se navezujejo ravno na primer kadilca (Metin in Metin Camgoz, 2011): ta
            lahko konflikt med prepričanjema p  (zdravje je zaželeno) in p  (kajenje
                                               1                        2
            je škodljivo) ter navado p  (kadim) zmanjša ne le tako, da preneha kaditi,
                                    3
            pač pa tudi tako, da zanika p  (v skrajnih primerih tudi p , denimo: »Kaj
                                        2                         1
            mi bo zdravo življenje, če ne smem uživati!«) ali da vstavi nov kognitivni
            element p , ki sprosti napetost (npr.: »Trenutno je izpitno obdobje, in če
                      4
            neham kaditi, bom padel letnik.«).
                 Kognitivna disonanca in sorodni mehanizmi lahko igrajo ključno
            vlogo pri opravičevanju nemoralnega ravnanja v odnosu do okolja, živali
            in soljudi (Grušovnik, 2012; 2016, str. 119–154; 2020a, str. 205–242), racio-
            nalizacijske strategije moralnih vršilcev pa lahko zajemajo v uvodu obrav-
            navano moralno relativizacijo.

                 Sklepna misel: moralna vzgoja

            V zadnjem desetletju se povečuje zanimanje za etiške vsebine tako v okvi-
            ru strok kot s strani širše javnosti. Morda se nam s tem zastavi vpraša-
            nje moralne vzgoje in izobraževanja. Filozofska literatura (Šimenc, 2017;
            Gutmann, 2003) v tem pogledu svari, da slednja v liberalnih demokraci-
            jah ne sme biti indoktrinacija v obstoječ sistem vrednot, saj bi to vodilo
            v slepo družbeno reprodukcijo. Nasprotno, temeljiti mora na kritičnem
            razmišljanju moralnih vršilcev, ki so seznanjeni z osnovami etiške refle-
            ksije in so vsled tega sposobni izoblikovati lastne sodbe, temelječe na uvi-
            du v strukturo moralne situacije.
                 Dodajmo še, da je za etiško refleksijo vse nujnejše poznavanje osnov-
            nih metod pristopov, kot je, denimo, kritična diskurzivna analiza, ki s po-
            močjo raziskovanj konceptov razkriva sicer prikrite strukture ideološke
            dominacije. Težava moralnosti danes namreč niso samo – ali sploh – me-
            dosebni odnosi, saj se soočamo z relativno malo neposredne brutalnosti,
            pač pa strukturno nasilje, ki rezultira v izrabljanje soljudi, živali in okolja.


            42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49