Page 506 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 506
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
o zaščiti otrok v avdiovizualnih medijskih storitvah, Smernic
za poročanje o otrocih ter internih Smernic za zaščito otrok v
programih RTV Slovenija in Kodeksa dela v programih za otroke in
mlade v uredništvu otroških in mladinskih oddaj. Pri svojem
vsakodnevnem delu se srečujemo z mnogimi etičnimi dilemami,
ki jih obravnavamo v pričujočem prispevku .
Ključne besede: etika v ustvarjanju medijskih vsebin, digitalni mediji
za otroke in mlade, medijske kompetence, medijska psihologija,
kodeksi in smernice dela v programih RTV Slovenija
Uvod
V zadnjem desetletju smo priča nepredstavljivemu napredku digitalnih
medijev. Postali so osrednja točka družinske interakcije in imajo ključ-
no vlogo v procesu socializacije otrok. Izsledki raziskav kažejo, da začne-
jo otroci medije spremljati že kot dojenčki, malčki pa so že redni in zvesti
gledalci. Z razvojem so vedno bolj usposobljeni za razumevanje in upora-
bo medijev, razlike v dojemanju medijskih vsebin pa so v veliki meri po-
gojene z velikimi spremembami v spoznavnem, čustvenem in socialnem
razvoju v obdobju otroštva. Če želimo razumeti pomen medijev za razvoj
in učenje otrok, moramo poznati njihove gledalne navade.
Današnja generacija otrok je rojena v okolje, kjer je uporaba elek-
tronskih naprav sestavni del vsakodnevnega življenja. Otroci odrašča-
jo s pametnimi telefoni in tabličnimi računalniki, zanimanje za tradici-
onalno gledanje televizije upada. Ustvarjalci televizijskih vsebin vseeno
premišljeno in predano ustvarjajo kakovostne vsebine, ki jih lahko otro-
ci in mladi spremljajo na linearni televiziji, še pogosteje pa na digitalnih
platformah.
Da lahko govorimo o uporabi medija, mora sprejemnik medijski
dražljaj razumeti kot ponudbo za komunikacijo (Charlton, 2004). Medij-
sko sprejemanje ni le odziv na fizični dražljaj, temveč je del družbenega
dogajanja, saj sprejemnik s tem dovoli, da mu nekdo drug nekaj pove oz.
pokaže.
Prve korake v svet medijev otrok naredi v spremstvu odraslih, če ne
drugače, v obliki skupnega gledanja televizije ali spletnih vsebin (Charl-
ton, 2004). Starši spremljajo otrokov razvoj in mu ponudijo vsebine, ki
jih bo lahko z malo njihove pomoči razumel in sprejel. Tako spodbuja-
jo otrokov razvoj, saj je otrok v interakciji s kompetentnejšo osebo spo-
soben delovati na višji ravni, kot deluje sam. Zato so odrasli ključni pri
504