Page 506 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 506

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 o zaščiti otrok v avdiovizualnih medijskih storitvah, Smernic
                 za poročanje o otrocih ter internih Smernic za zaščito otrok v
                 programih RTV Slovenija in Kodeksa dela v programih za otroke in
                 mlade v uredništvu otroških in mladinskih oddaj. Pri svojem
                 vsakodnevnem delu se srečujemo z mnogimi etičnimi dilemami,
                 ki jih obravnavamo v pričujočem prispevku .
                 Ključne besede: etika v ustvarjanju medijskih vsebin, digitalni mediji
                 za otroke in mlade, medijske kompetence, medijska psihologija,
                 kodeksi in smernice dela v programih RTV Slovenija

                 Uvod
            V zadnjem desetletju smo priča nepredstavljivemu napredku digitalnih
            medijev. Postali so osrednja točka družinske interakcije in imajo ključ-
            no vlogo v procesu socializacije otrok. Izsledki raziskav kažejo, da začne-
            jo otroci medije spremljati že kot dojenčki, malčki pa so že redni in zvesti
            gledalci. Z razvojem so vedno bolj usposobljeni za razumevanje in upora-
            bo medijev, razlike v dojemanju medijskih vsebin pa so v veliki meri po-
            gojene z velikimi spremembami v spoznavnem, čustvenem in socialnem
            razvoju v obdobju otroštva. Če želimo razumeti pomen medijev za razvoj
            in učenje otrok, moramo poznati njihove gledalne navade.
                 Današnja generacija otrok je rojena v okolje, kjer je uporaba elek-
            tronskih naprav sestavni del vsakodnevnega življenja. Otroci odrašča-
            jo s pametnimi telefoni in tabličnimi računalniki, zanimanje za tradici-
            onalno gledanje televizije upada. Ustvarjalci televizijskih vsebin vseeno
            premišljeno in predano ustvarjajo kakovostne vsebine, ki jih lahko otro-
            ci in mladi spremljajo na linearni televiziji, še pogosteje pa na digitalnih
            platformah.
                 Da  lahko govorimo o  uporabi  medija,  mora sprejemnik  medijski
            dražljaj razumeti kot ponudbo za komunikacijo (Charlton, 2004). Medij-
            sko sprejemanje ni le odziv na fizični dražljaj, temveč je del družbenega
            dogajanja, saj sprejemnik s tem dovoli, da mu nekdo drug nekaj pove oz.
            pokaže.
                 Prve korake v svet medijev otrok naredi v spremstvu odraslih, če ne
            drugače, v obliki skupnega gledanja televizije ali spletnih vsebin (Charl-
            ton, 2004). Starši spremljajo otrokov razvoj in mu ponudijo vsebine, ki
            jih bo lahko z malo njihove pomoči razumel in sprejel. Tako spodbuja-
            jo otrokov razvoj, saj je otrok v interakciji s kompetentnejšo osebo spo-
            soben delovati na višji ravni, kot deluje sam. Zato so odrasli ključni pri


            504
   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511