Page 507 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 507

III.5 ∙ etika v ustvarjanju medijskih vsebin za otroke in mlade

            vzpodbujanju in usmerjanju otrokove medijske kompetentnosti. Na otro-
            kovo ravnanje z mediji bodo odločilno vplivali družinsko spremljanje me-
            dijev in pogovori o njih. Otroke je treba uporabe medijev naučiti, zato je
            nujno, da jih v zgodnjem otroštvu spremljajo skupaj s starši.
                 Medijska kompetentnost, ki jo imenujejo tudi medijska pismenost, je
            vzgojni in izobraževalni cilj, eden najpomembnejših v sedanji in prihod-
            nji medijski družbi. Strokovnjaki jo vidijo kot način, kako v največji mo-
            žni meri izkoristiti medije in obenem čim bolj zmanjšati njihove neugod-
            ne vplive. Pojem medijska kompetentnost torej pomeni vidik kritičnega
            mišljenja, ki zajema dekodiranje, analizo, ocenjevanje in izdelavo medij-
            skih sporočil (Lemish, 2003).
                 Otroci so z razvojem vedno bolj usposobljeni za razumevanje in de-
            javno uporabo medijev. Osnovne spretnosti otrok pridobi v otroštvu, v
            mladostništvu in odraslosti pa se te razvijejo v napredno medijsko kom-
            petentnost, ki omogoča poglobljeno razumevanje medijskih sporočil in
            kritično soočanje z njimi. Strokovnjaki jo vidijo kot proces, ki se razvija
            vse življenje in ni omejen samo na miselne sposobnosti, temveč vključuje
            tudi socialne spretnosti, ki določajo posameznikovo vsakdanje življenje.
            Medijska kompetentnost v središče postavlja gledalca: potrebe, interpre-
            tacijo, zadovoljstvo in socialni kontekst, ki obdaja televizijski svet (Lemi-
            sh, 2003).
                 K osnovnim spretnostim medijske kompetentnosti še posebej sodi
            razumevanje medijskega simbolnega sistema. Razumeti simbolno orga-
            niziranost različnih otroških medijev je za otroke, ki živijo v izrazito me-
            dijski družbi, ena najpomembnejših z mediji povezanih razvojnih nalog
            (Nieding in Ohler, 2006).
                 Razlike, ki se pri otrocih pojavljajo v rokovanju z mediji, nastaja-
            jo zaradi razlik v spoznavnem razvoju otrok in talentu, odvisne so od
            poprejšnjih izkušenj z medijem, vpliva sorojencev in od splošne radove-
            dnosti ter zanimanja za medij (Lemish, 2003). Za razvoj medijske pisme-
            nosti so ključnega pomena tudi pogovori med otroki in starši. Otroci zelo
            hitro ponotranjijo mnenja in sodbe staršev o medijih in kmalu dobijo ob-
            čutek za socialni kontekst, v katerem z medijem rokujejo starši.
                 Ko otrok premore osnovno znanje o značilnostih medija, si z lastnim
            odkrivanjem in preizkušanjem oblikuje dodatno razumevanje medijske
            ponudbe. Tako se otroci učijo ravnati z mediji na dva načina: na eni stra-
            ni jim izkušeni odrasti predstavljajo model, na drugi strani pa z lastnimi


                                                                              505
   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512