Page 509 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 509

III.5 ∙ etika v ustvarjanju medijskih vsebin za otroke in mlade

            in pedagoške psihologije. Kriteriji izbora kakovostnih risank, dokumen-
            tarnih oddaj in igranih serij prav tako temeljijo na psiholoških značilno-
            stih posameznih starostnih skupin gledalcev. Vodenje ekipe, ki ustvarja
            posamezno oddajo, in celotnega uredništva, ki ga sestavljajo osebnostno
            zelo različni posamezniki z močnim kreativnim potencialom, pa predsta-
            vlja velik izziv, pri katerem je poznavanje psiholoških značilnosti velika
            prednost in pomoč. Medijska psihologinja tako tudi skladno z etičnimi
            načeli Kodeksa poklicne etike psihologov, ki govorijo o odgovornosti psiho-
            loga (Društvo psihologov Slovenije, 2019), stremi k zagotavljanju visoke
            ravni strokovnega in znanstvenega dela ter poklicne in strokovne odgo-
            vornosti do najranljivejših skupin, med katerimi so tudi mladi. V tujini je
            profil medijskega psihologa priznan ter prepoznan kot ključen člen ure-
            dništev medijskih vsebin za otroke in mlade. Verjamemo, da tudi s pri-
            čujočim prispevkom in prepoznavanjem zakonitosti dela ter potreb pri
            ustvarjanju medijskih vsebina za otroke in mlade tlakujemo pot forma-
            lizaciji profila.
                 Tako naj v nadaljevanju navajane etične dileme ne bi predstavljale
            osebnih dilem psihologa, ki se je bolj po naključju znašel na dotičnem de-
            lovnem mestu; uradna funkcija psihologa omogoča tudi aktivno varova-
            nje Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019).
            Ob ustvarjalskem delu pa so ustvarjalci medijskih vsebin za otroke in
            mlade zavezani k temu, da skrbijo za upoštevanje Zakona o avdiovizual-
            nih medijskih storitvah (ZAvMS) (2011), Splošnega akta o zaščiti otrok v
            avdiovizualnih medijskih storitvah (2022), Smernic za poročanje o otrocih
            (2014) ter internih Smernic za zaščito otrok v programih RTV Slovenija (RTV
            Slovenija, b. l.b) in Kodeksa dela v programih za otroke in mlade (RTV Slo-
            venija, b. l.a) v uredništvu otroških ter mladinskih oddaj RTV Slovenija.
                 Za psihologe, ki sicer v večji meri (so)delujejo z ali v medijih, je po-
            membno poznavanje tudi Smernic za psihologe, ki sodelujejo z mediji,
            Odbora za etiko pri Evropski zvezi psiholoških združenj (EFPA Board of
            Ethics, 2011). Smernice so bile aprila 2012 prevedene in izdane tudi pri
            nas (v okviru Društva psihologov Slovenije).


                 Smernice za zaščito otrok v programih RTV Slovenija
            Obsežna skupina strokovnjakov je leta 2014 izdala Smernice za poročanje
            o otrocih, v katerih so upoštevali Ustavo Republike Slovenije, OZN-ovo
            Konvencijo o otrokovih pravicah, Konvencijo o varstvu človekovih pravic in te-
            meljnih svoboščin Sveta Evrope, Zakon o avdiovizualnih medijskih stori-


                                                                              507
   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514