Page 543 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 543
IV.2 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...
njem etičnih načel v raziskavah ter specifične smernice univerzitetnih
etičnih komisij. Obenem pa na oddelku poučevanja etike ne razumemo
zgolj kot prenos informacij o ustreznem ravnanju, postopkih in pravilih
(npr. Franeta, 2019), temveč k razumevanju etike pristopamo celovito,
skozi raziskovanje temeljnih etičnih vprašanj in človekovih pravic, ter se
zavedamo, da poklicne odgovornosti psihologov ni mogoče omejiti zgolj z
okviri posameznih konvencij ali kodeksov.
V prispevku podrobneje predstavljamo obstoječe prakse poučeva-
nja etičnih vsebin v študijskem programu Psihologija Filozofske fakulte-
te Univerze v Mariboru. Prvi del prispevka se osredotoča na analizo ob-
stoječe prakse poučevanja etike na našem oddelku. Predstavljeni so tako
formalni podatki o poučevanju etičnih vsebin, povzeti po veljavnih učnih
načrtih, kot tudi neformalni podatki o praksi poučevanja etičnih vsebin,
podani neposredno s strani izvajalcev posameznih predmetov. Podatki so
predstavljeni ločeno za dodiplomsko in podiplomsko raven izobraževa-
nja. V nadaljevanju prispevka dodatno povzemamo tudi druge aktivno-
sti, ki se pod okriljem Oddelka za psihologijo osredinjajo na etične vsebi-
ne, predstavljamo kritično evalvacijo obstoječih praks na našem oddelku
ter zaključujemo s priporočili in smernicami za kakovostno poučevanje
etike v okviru študija psihologije.
Obstoječa praksa
Na Oddelku za psihologijo Filozofske fakultete Univerze v Mariboru iz-
vajamo dodiplomski (oz. prvostopenjski) študijski program Psihologija in
podiplomska (oz. drugostopenjski in tretjestopenjski) študijska progra-
ma Psihologija. V sledečem razdelku ločeno opredeljujemo obstoječo pra-
kso poučevanja etike na dodiplomskih in podiplomskih študijskih pro-
gramih ter opisno predstavljamo nekatere vidike poučevanje etike na
doktorskem programu. Analiza obstoječe prakse temelji na analizah uč-
nih načrtov ter na raziskavi, ki smo jo za potrebe tega poglavja izvedli
med izvajalci pedagoškega procesa na obeh študijskih programih.
Iz predmetnikov obeh študijskih programov je razvidno, da so dolo-
čeni predmeti namenjeni izključno ali prvenstveno poučevanju etike (iz-
birni predmet Etika na prvi stopnji in predmet Poklicna etika na drugi
stopnji), nekateri vidike etike neposredno naslavljajo v učnih načrtih, ne-
kateri jih naslavljajo posredno in nekateri sploh ne.
541