Page 542 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 542

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 izvajalci posameznih predmetov. Razvidno je, da se etiki in
                 etičnim vprašanjem pozornost nameni tudi pri številnih drugih
                 predmetih, kjer vsebine, povezane z etiko, niso formalno
                 predvidene (npr. Psihopatologija, Uvod v psihologijo dela in
                 organizacij, Klinična nevropsihologija). Poglavje opiše tudi druge
                 aktivnosti oddelka, ki naslavljajo etiko in etične dileme, kot tudi
                 prenos teoretičnih etičnih spoznanj v prakso, kar je spodbujano
                 z zavezo k upoštevanju načel poklicnega delovanja psihologov
                 pred prakso in ob zaključku študija. Nenazadnje pa izpostavljamo
                 potrebo po večjem soočanju študentov s konkretnimi situacijami
                 oz. primeri dilem in z razumevanjem etičnih dilem na čustveni
                 ravni ter navezavo na aktualne politične in družbene vplive.
                 Ključne besede: etika, poučevanje, študij psihologije

                 Uvod
            Etična zavest in ravnanje sta osrednji sestavini poklicne identitete psi-
            hologa (Parsonson, 2021). Kakovostno izvajanje psiholoških storitev ni
            mogoče brez usvojenih osebnih in profesionalnih veščin, ki določajo vsa-
            kodnevno etično odločanje in ravnanje. Etika ob tem narekuje delova-
            nje na pravzaprav vsakem specifičnem področju psihologije. Integracija
            temeljnih etičnih vsebin v študijske programe psihologije se zdi zatorej
            nujna in v mednarodnem prostoru vseskozi pridobiva na pomembnos-
            ti (You idr., 2018). Tudi na Oddelku za psihologijo Filozofske fakultete
            Univerze v Mariboru prepoznavamo pomen poučevanja etike, naslav-
            ljanja etičnih dilem, ozaveščanja o etičnih vsebinah ter aktivne izgra-
            dnje etične mentalitete pri študentih nasploh. Pri obravnavanju vsebin
            na področju etike se vseskozi ravnamo po ključnih mednarodnih in na-
            cionalnih konvencijah, kodeksih in smernicah. Kot splošno vodilo dela
            psihologa študentom pri različnih predmetih podrobneje predstavi-
            mo Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019)
            in Metakodeks etike Evropske zveze psiholoških združenj (European
            Federation of Psychologists’ Assosciation, 2005). Pri predmetih, kjer je
            poudarek na psihološkem ocenjevanju in ustrezni rabi psihodiagnostič-
            nega materiala, študentom približamo Mednarodne smernice za uporabo
            testov (Mednarodna komisija za teste, 2006) ter Smernice za psihološko
            ocenjevanje in evalvacijo Ameriškega psihološkega združenja (American
            Psychological Association, 2020). V okviru raziskovalnega dela študen-
            ti podrobneje spoznajo načela Helsinške deklaracije v zvezi z spoštova-


            540
   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547