Page 542 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 542
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
izvajalci posameznih predmetov. Razvidno je, da se etiki in
etičnim vprašanjem pozornost nameni tudi pri številnih drugih
predmetih, kjer vsebine, povezane z etiko, niso formalno
predvidene (npr. Psihopatologija, Uvod v psihologijo dela in
organizacij, Klinična nevropsihologija). Poglavje opiše tudi druge
aktivnosti oddelka, ki naslavljajo etiko in etične dileme, kot tudi
prenos teoretičnih etičnih spoznanj v prakso, kar je spodbujano
z zavezo k upoštevanju načel poklicnega delovanja psihologov
pred prakso in ob zaključku študija. Nenazadnje pa izpostavljamo
potrebo po večjem soočanju študentov s konkretnimi situacijami
oz. primeri dilem in z razumevanjem etičnih dilem na čustveni
ravni ter navezavo na aktualne politične in družbene vplive.
Ključne besede: etika, poučevanje, študij psihologije
Uvod
Etična zavest in ravnanje sta osrednji sestavini poklicne identitete psi-
hologa (Parsonson, 2021). Kakovostno izvajanje psiholoških storitev ni
mogoče brez usvojenih osebnih in profesionalnih veščin, ki določajo vsa-
kodnevno etično odločanje in ravnanje. Etika ob tem narekuje delova-
nje na pravzaprav vsakem specifičnem področju psihologije. Integracija
temeljnih etičnih vsebin v študijske programe psihologije se zdi zatorej
nujna in v mednarodnem prostoru vseskozi pridobiva na pomembnos-
ti (You idr., 2018). Tudi na Oddelku za psihologijo Filozofske fakultete
Univerze v Mariboru prepoznavamo pomen poučevanja etike, naslav-
ljanja etičnih dilem, ozaveščanja o etičnih vsebinah ter aktivne izgra-
dnje etične mentalitete pri študentih nasploh. Pri obravnavanju vsebin
na področju etike se vseskozi ravnamo po ključnih mednarodnih in na-
cionalnih konvencijah, kodeksih in smernicah. Kot splošno vodilo dela
psihologa študentom pri različnih predmetih podrobneje predstavi-
mo Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019)
in Metakodeks etike Evropske zveze psiholoških združenj (European
Federation of Psychologists’ Assosciation, 2005). Pri predmetih, kjer je
poudarek na psihološkem ocenjevanju in ustrezni rabi psihodiagnostič-
nega materiala, študentom približamo Mednarodne smernice za uporabo
testov (Mednarodna komisija za teste, 2006) ter Smernice za psihološko
ocenjevanje in evalvacijo Ameriškega psihološkega združenja (American
Psychological Association, 2020). V okviru raziskovalnega dela študen-
ti podrobneje spoznajo načela Helsinške deklaracije v zvezi z spoštova-
540