Page 538 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 538
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
znanj, veščin in kompetenc, apliciranih na specifične probleme, s kateri-
mi se psihologi ukvarjajo v praksi in/ali znanosti s pomočjo strokovnih
vrlin, ki vključujejo v praksi udejanjene osebne, poklicne, organizacijske
in družbene vrednote. Predvsem razvoju zavedanja udejanjanja vrednot
v praksi je treba znotraj študijskih programov v bodoče posvetiti večjo
pozornost. K temu moramo po našem mnenju in dosedanjih izkušnjah
pristopiti mrežno, z intenzivnim usklajevanjem podajanja vsebin etike
in psihološke znanosti ter stroke med različnimi katedrami in predme-
ti znotraj njih. Pri poučevanju študentov o etičnem ravnanju so potrebni
tudi povezovanje s prakso, iskanje informacij o aktualnih etičnih proble-
mih in načinih njihovega reševanja ter stalno izobraževanje učiteljev in
mentorjev na tem področju.
Način podajanja vsebin, povezanih z etiko, kjer bi te vsebine predstav-
ljali same po sebi in jih ločevali od drugih vsebin poučevanja psihologije,
se nam zdi pomanjkljiv, saj ne upošteva aplikativne narave etike. V na-
ših študijskih programih primere etičnih dilem in možnosti njihovih re-
šitev večinoma podajamo v kontekstu snovi, ki jo obravnavamo pri po-
sameznih predmetih, v učnih načrtih predmetov pa poučevanje etike pri
posameznih vsebinah tipično niti ni posebej navedeno. Zato je na osnovi
učnih načrtov izredno težko oceniti, koliko ur etičnim vsebinam nameni
posamezen predmet ali študijski program nasploh. Smiselno je, da prav
vsak izvajalec študijskega programa psihologije krepi zavedanje poklicne
etike kot vrline, ki zahteva širino in globino poznavanja področij, situacij,
problemov in ciljnih skupin, s katerimi se psihološka stroka sooča v pra-
ksi. Povezovanje znanosti in prakse je za nadaljnji razvoj psihološke stro-
ke ter s tem etike delovanja nujen strateški cilj, v katerega se moramo ak-
tivno vključiti vsi, ki izobražujemo za poklic psihologa oz. psihologinje.
Prav tako je ključno, da vztrajamo na pomenu zagotavljanja visokokako-
vostnega univerzitetnega študija psihologije v slovenskem prostoru, štu-
dija, ki temelji na modelu razvoja znanstvenika – praktika in privzgoji za-
vezanost psihologiji kot na znanstvenih dognanjih podprti vedi.
Razvoj etičnih kompetenc je zelo širok in ne vključuje samo poučeva-
nja prepoznavanja specifičnih etičnih dilem ali uporabe modelov etične-
ga odločanja. Vključuje vso širino psihološkega znanja in veščin. Etičnost
izhaja iz osebne integritete oz. le-to pomaga krepiti. Ker se pri študentih
poklicna in tudi osebnostna integriteta še izgrajujeta, je toliko ključneje,
da učitelji etike ne predstavljajo le kot abstraktnega sistema pravil, am-
pak z osebnim zgledom, ki študente motivira in jim omogoča osebnostni
razvoj. Le etičnost presojanja in ravnanja omogoča kvalitetno sobivanje
536