Page 562 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 562
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
aktivno sodelovanje članice oddelka na okrogli mizi z naslovom Prakse in
perspektive poučevanja etike na študiju psihologije v Sloveniji, ki je bila
pod okriljem Društva psihologov Slovenije izvedena ob svetovnem dne-
vu etike leta 2021.
Prenos teorije v prakso
Študenti pridobljena teoretična znanja in vsebine, vezane na področje eti-
ke, že tekom samega študija v okviru študijskega programa Psihologija
prenašajo tudi v prakso, npr. pri izvedbi vaj, študijskih praks, raziskav
pa tudi drugih aktivnostih, kjer so etične vsebine relevantne. Kot pri-
mer upoštevanja etike pri izvajanju vaj lahko navedemo podpis izjave o
molčečnosti pred pričetkom izvajanja vaj, kadar koli so obveznosti štu-
denta vezane na sodelovanje s subjekti (primer predmeta je Didaktika
psihologije).
Posebna pozornost prenosu etičnih vsebin v prakso se namenja tudi
v okviru opravljanja obvezne študijske prakse na 1. in 2. stopnji študij-
skega programa Psihologija. V okviru slednje se študenti že pred zaključ-
kom študija neposredno vključujejo v različne oblike psihološke dejav-
nosti v praksi (npr. v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah, visokošolskih
zavodih, izobraževalnih oddelkih v podjetjih, svetovalnih službah in cen-
trih, nevladnih organizacijah, zdravstvenih ustanovah). Pred vključitvi-
jo v izvedbo praktičnega usposabljanja se morajo študenti v sodelovanju
s koordinatorko študijske prakse seznaniti s pravilnikom o praktičnem
usposabljanju ter še posebej s Kodeksom poklicne etike psihologov (Društvo
psihologov Slovenije, 2019). Pred začetkom praktičnega usposabljanja iz-
polnijo tudi spletni obrazec za prakso, v okviru katerega pisno potrdijo
svojo seznanjenost z namero o spoštovanju Kodeksa poklicne etike psiho-
logov pri delu.
Prenos teorije etike v prakso je razviden tudi pri načrtovanju in iz-
vedbi študentskega raziskovalnega dela. Pri načrtovanju raziskav (npr. v
okviru magistrskih nalog), ki presegajo običajne vsakodnevne aktivnosti
udeležencev in zahtevajo aktivno udeležbo sodelujočih v raziskavi oz. v
okviru katerih se zbirajo identificirani osebni podatki ali kjer se predvide-
va, da bosta obseg in vrsta potencialnih nevarnosti, neugodja ali škode v
raziskavi presegla obremenitve, ki jim je posameznik izpostavljen v vsak-
danjem življenju, študenta mentor raziskave usmeri v pripravo vloge ter
pridobitev mnenja o etični ustreznosti raziskave. Prav tako praviloma vsi
kandidati na doktorskem študiju za svojo doktorsko raziskavo pridobijo
560