Page 563 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 563

IV.2 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...

            mnenje o etični ustreznosti le-te. V večini primerov študenti oddajo vlogo
            za presojo etične ustreznosti raziskave Komisiji za etičnost raziskovanja
            Filozofske fakultete Univerze v Mariboru, po potrebi (npr. kadar raziska-
            va vsebuje zdravstvene podatke udeležencev ali biološke vzorce) pa men-
            tor študenta za pridobitev mnenja o etični ustreznosti napoti na Komisi-
            jo za medicinsko etiko Republike Slovenije.
                 Kot nadaljnjo oz. vseživljenjsko spodbudo oz. obvezo k etičnemu
            mišljenju in delovanju v praksi pa vsakega novega magistra oz. magistrico
            psihologije, ki študij zaključi na Oddelku za psihologijo Filozofske fakul-
            tete Univerze v Mariboru, oddelek povabi tudi k podpisu Zaveze k upo-
            števanju Kodeksa poklicne etike psihologov. Gre za pobudo Društva psiho-
            logov Slovenije, ki smo jo podpirali vse od njenega začetka. Podpis zaveze
            o upoštevanju načel poklicnega delovanja psihologov, skladnih s Kodek-
            som poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) in z Me-
            takodeksom etike Evropske zveze psiholoških združenj (European Fede-
            ration of Psychologists’ Assosciation, 2005), je sicer za nove magistre in
            magistrice psihologije v okviru aktivnosti oddelka prostovoljen oz. neob-
            vezen, vendar lahko iz prakse povzamemo, da se na pobudo odzovejo iz-
            ključno pozitivno.


                 Odprta vprašanja in pomanjkljivosti glede poučevanja etike
            Iz predstavitve obstoječih praks poučevanja etike na Oddelku za psiholo-
            gijo Filozofske fakultete Univerze v Mariboru je razvidno, da na oddelku
            jasno prepoznavamo pomen naslavljanja etičnih vsebin ter umeščanja le-
            -teh tudi v sam študijski program Psihologija. Etične vsebine se naslavlja-
            jo večplastno in poučujejo na raznolike načine. Etike ne razumemo zgolj
            kot nabor pravil ravnanja v konkretnem poklicnem kontekstu, temveč
            kot procese raziskovanja etičnih vprašanj, postopne in edinstvene for-
            macije poklicne identitete ter diskusije o temeljnih moralnih vprašanjih
            ter človekovih pravicah. Z navedeno prakso presegamo pragmatični vidik
            poučevanja etike in njeno omejenost na poznavanje določenega seznama
            pravil ravnanja (Franeta, 2019). Opisano širše razumevanje etike je raz-
            vidno iz posebnih predmetov na dodiplomski in podiplomski stopnji štu-
            dija. Z dejstvom, da je v študijske programe umeščen poseben predmet,
            ki eksplicitno naslavlja etične vsebine, izstopamo tako v nacionalnem kot
            mednarodnem merilu (You idr., 2018).
                 Na podlagi pregleda obstoječih praks kakor tudi lastnih izkušenj
            pa avtorji poglavja na tem mestu podajamo tudi razmislek o možnih


                                                                              561
   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568