Page 563 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 563
IV.2 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...
mnenje o etični ustreznosti le-te. V večini primerov študenti oddajo vlogo
za presojo etične ustreznosti raziskave Komisiji za etičnost raziskovanja
Filozofske fakultete Univerze v Mariboru, po potrebi (npr. kadar raziska-
va vsebuje zdravstvene podatke udeležencev ali biološke vzorce) pa men-
tor študenta za pridobitev mnenja o etični ustreznosti napoti na Komisi-
jo za medicinsko etiko Republike Slovenije.
Kot nadaljnjo oz. vseživljenjsko spodbudo oz. obvezo k etičnemu
mišljenju in delovanju v praksi pa vsakega novega magistra oz. magistrico
psihologije, ki študij zaključi na Oddelku za psihologijo Filozofske fakul-
tete Univerze v Mariboru, oddelek povabi tudi k podpisu Zaveze k upo-
števanju Kodeksa poklicne etike psihologov. Gre za pobudo Društva psiho-
logov Slovenije, ki smo jo podpirali vse od njenega začetka. Podpis zaveze
o upoštevanju načel poklicnega delovanja psihologov, skladnih s Kodek-
som poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) in z Me-
takodeksom etike Evropske zveze psiholoških združenj (European Fede-
ration of Psychologists’ Assosciation, 2005), je sicer za nove magistre in
magistrice psihologije v okviru aktivnosti oddelka prostovoljen oz. neob-
vezen, vendar lahko iz prakse povzamemo, da se na pobudo odzovejo iz-
ključno pozitivno.
Odprta vprašanja in pomanjkljivosti glede poučevanja etike
Iz predstavitve obstoječih praks poučevanja etike na Oddelku za psiholo-
gijo Filozofske fakultete Univerze v Mariboru je razvidno, da na oddelku
jasno prepoznavamo pomen naslavljanja etičnih vsebin ter umeščanja le-
-teh tudi v sam študijski program Psihologija. Etične vsebine se naslavlja-
jo večplastno in poučujejo na raznolike načine. Etike ne razumemo zgolj
kot nabor pravil ravnanja v konkretnem poklicnem kontekstu, temveč
kot procese raziskovanja etičnih vprašanj, postopne in edinstvene for-
macije poklicne identitete ter diskusije o temeljnih moralnih vprašanjih
ter človekovih pravicah. Z navedeno prakso presegamo pragmatični vidik
poučevanja etike in njeno omejenost na poznavanje določenega seznama
pravil ravnanja (Franeta, 2019). Opisano širše razumevanje etike je raz-
vidno iz posebnih predmetov na dodiplomski in podiplomski stopnji štu-
dija. Z dejstvom, da je v študijske programe umeščen poseben predmet,
ki eksplicitno naslavlja etične vsebine, izstopamo tako v nacionalnem kot
mednarodnem merilu (You idr., 2018).
Na podlagi pregleda obstoječih praks kakor tudi lastnih izkušenj
pa avtorji poglavja na tem mestu podajamo tudi razmislek o možnih
561