Page 565 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 565
IV.2 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...
in dojemanju etičnega ravnanja zajema tudi razumevanje posebnosti de-
privilegiranih skupin ter krepitev njihove integracije, zavzemanje za naj-
višje standarde osebne kompetentnosti vključno s skrbjo zase in za svoje
duševno zdravje, krepitev ugodnih poklicnih odnosov, vzpostavljanje za-
upanja do dotičnega strokovnjaka in psihološke stroke nasploh ter opol-
nomočenje klientov za sooblikovanje ciljev obravnave. Vse od omenjene-
ga bi veljalo v okviru posameznih predmetov še dodatno poudariti.
Nazadnje velja izpostaviti, da med izpostavljenimi vsebinami in etič-
nimi dilemami primanjkuje navezava na aktualne politične in družbene
vplive. Z veliko verjetnostjo bodo področje psihodiagnostike zaznamova-
li računalniško podrto testiranje, terapevtsko obravnavo telepsihologija,
kadrovanje pa umetna inteligenca. Tudi pandemija covida-19 je prinesla
številne etične dileme, nove izzive za etično ravnanje pri poklicni praksi
ter nove poglede na nekatere smernice v etičnih kodeksih (Chenneville in
Schwartz-Mette, 2020). Vse od navedenega predstavlja pomemben konte-
kst za etično sprejemanje odločitev, ki bi ga posamezni študijski predme-
ti v prihodnosti morali ustrezno nasloviti.
Ključna spoznanja in smernice za kakovostno
poučevanje etike
Pričujoče poglavje povzema obstoječe prakse poučevanja etičnih vsebin v
okviru študijskega programa Psihologija Filozofske fakultete Univerze v
Mariboru. Iz predstavljenih formalnih kot tudi neformalnih podatkov je
razvidno, da program daje pomemben poudarek poučevanju etičnih vse-
bin ter krepitvi etične zavesti študentov na praktično vseh ravneh študi-
ja (diplomski, magistrski, doktorski). Pri tem se uporabljajo različni pris-
topi in mediji, predavatelji pa se osredotočajo na številne etične vsebine
in vprašanja. Kot primer dobre prakse prepoznavamo predmeta, ki sta
v celoti namenjena poučevanju etike, ter na drugi strani tudi integraci-
jo različnih etičnih vsebin v številne druge predmete, ki niso neposredno
vezani na etiko, a slednjo obravnavajo v okvirih specifičnih področij de-
lovanja znotraj psihologije (npr. znanstveno-raziskovalno delo, izobraže-
vanje, socialna psihologija, klinična psihologija idr.).
Poučevanje etike in krepitev etične zavesti predstavljata pomembno
poslanstvo oddelka. Menimo, da je pri poučevanju etike treba etične vse-
bine naslavljati na vseh ravneh, od razvoja etične občutljivosti in etičnega
sklepanja do krepitve same motivacije za etično delovanje ter implemen-
tacije etičnega delovanja v praksi. Študente želimo dodatno usposobiti za
promocijo dobrih praks ter jim pomagati, da na tak način kot psihologi
563