Page 564 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 564

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            izboljšavah za poučevanje etike na oddelku v prihodnje. Iz analize ob-
            stoječih praks je razvidno, da je prevladujoč način poučevanja o etičnih
            vsebinah v obliki frontalnih predavanj. Med vsebinami znotraj posame-
            znih psiholoških predmetov prevladuje pretežno poznavanje ustreznih
            pravil ravnanja. Soočanje študentov s situacijami, v katerih se je mogoče
            odzvati na več različnih načinov, pri čemer je en v etičnem smislu ustre-
            znejši (tj. etična dilema), je zastopano v manjši meri (Lefkowitz, 2021).
            Navedeno ocenjujemo kot pomanjkljivost, saj psihologi praviloma dobro
            poznamo smernice etičnega delovanja, slabše pa predvidevamo konkret-
            ne situacije, v katerih bi lahko nastale dileme. Za prihodnost poučevanja
            etike sta zato ustreznejša poučevanje preko etičnih dilem (npr. Lefkowi-
            tz (2021)) in razumevanje etičnih dilem ne zgolj na kognitivni, ampak
            tudi čustveni ravni (Sinclaire, 2017). Dodatno je treba študentom pre-
            staviti raznolike politične, organizacijske, poklicne in osebne pritiske,
            ki bodo vplivali na konkretno etično ravnanje pri delu (Sinclaire, 2017).
            Ocenjujemo, da bi bilo študente smiselno voditi skozi tovrstne konkret-
            ne primere dilem (npr. nanašajoč se na delo v šoli, s pacienti v zdravstve-
            nih ustanovah ipd.). Primer dela s študenti bi lahko bile refleksija etičnih
            dilem in analiza praktičnih primerov v okviru vaj, vodene diskusije ter
            supervizija etičnih dilem, s katerimi se študenti psihologije morebiti že
            sami srečajo tekom študija (Ruiz idr., 2020; Ruiz in Warchal, 2014). Same
            etične dileme bi morale temeljiti na konkretnih motivih vključenih oseb
            (tj. zakaj bi oseba ravnala na nek način), razmišljanjih, občutenjih, odgo-
            vornostih (tj. kako naj bi oseba ravnala) in stresorjih (npr. časovni priti-
            ski) (Lefkowitz, 2021). Prikaz realnih situacij ter izdatnejše sodelovanje
            s prakso bi študentom omogočala še boljše razumevanje robnih pogojev,
            ki lahko psihologa v praksi nehote porinejo v neetično ravnanje, in laž-
            je vživljanje v osebe v konkretnih situacijah ter prispevala k še večji kre-
            pitvi njihovega etičnega ravnanja v prihodnje. Prav tako bi se nam zdelo
            smiselno predstavitve praks, vezanih na konkretne etične dileme in pri-
            mere, v razmislek ponuditi tudi ostalim predavateljem na oddelku.
                 Iz načina dela znotraj posameznih predmetov je implicitno razviden
            tudi način poučevanja etike skozi odstopanja od ustreznega ravnanja,
            manj pa promocija pozitivnega pristopa k etiki. Sodobno razumevanje
            etike ni zgolj sankcioniranje nezaželenega vedenja, temveč aktivna pro-
            mocija zaželenega vedenja (Knapp in VandeCreek, 2012). Konkretno delo
            s študenti naj, denimo, ne bi zaznamovala zgolj vprašanja o tem, kako
            se izogniti škodi na strani klienta, temveč tudi, kakšnih vedenj naj bi se
            poslužili, da bi klientu najbolje pomagali. Pozitiven pristop k poučevanju


            562
   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569