Page 568 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 568
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Ključne besede: etična načela, poučevanje in učenje etike,
vseživljenjsko izobraževanje, izkustveno učenje
Vključenost etike v študijske programe
in posamezne predmete
Na oddelku za psihologijo Fakultete za matematiko, naravoslovje in in-
formacijske tehnologije Univerze na Primorskem (UP FAMNIT) sta pou-
čevanje in učenje etike integrirana v izvajanje študijskega programa. Na
začetku bova izpostavili ključne etične vsebine, v preglednici 1 pa so pred-
stavljene etične vsebine pri posameznih predmetih oz. njihovih sklopih.
Pri tem je treba poudariti, da so v predstavitev vključeni predmeti treh
ključnih aplikativnih področij po EuroPsy, psihologija dela in organizaci-
je, psihologija v vzgoji in izobraževanju ter zdravstvena in klinična psiho-
logija. Temu so dodani predmeti, ki sodijo v kontekst raziskovanja. Tretja
skupina izbranih predmetov pa so nekatere specifične vsebine, ki jih vk-
ljučujemo v naš študijski program.
Na dodiplomski stopnji študija se šudenti podrobneje seznanijo s te-
meljnimi etičnimi vsebinami. Pri predmetu Psihološki praktikum, kate-
rega cilj je na izkustven način predstaviti osnovno raziskovalno delo na
raznovrstnih področjih psihologije, šudenti pripravijo načrt raziskave, ki
ga preizkusijo v praksi. Tako razvijejo osnovne znanstveno-raziskoval-
ne kompetence, hkrati pa razvijajo samoiniciativnost, kritično mišljenje,
obvladovanje metodoloških načel, avtonomno strokovno presojo in etič-
no razmišljanje. Pri tem predmetu je poseben poudarek na ozaveščanju
etičnih načel v raziskovalnem procesu, prepoznavanju etičnih dilem in
njihovem reševanju. Šudenti spoznajo postopek seznanjanja udeležencev
raziskave o njihovi vlogi, pravicah, ki jih imajo v raziskovalnem proce-
su, in možnostih predstavitve rezultatov. V povezavi z navedenim pripra-
vijo primer obveščenega soglasja. Pri predmetih Psihološka diagnostika
ter Psihologija dela in organizacije spoznajo etične vidike uporabe psi-
holoških pripomočkov, kot so vprašalniki, ocenjevalne lestvice in testi.
Pripravijo načrt aplikacije, vrednotenja odgovorov, prikaza rezultatov in
njihove interpretacije. Prav tako se naučijo pripraviti ustrezno poročilo,
upoštevajoč etična načela predstavitve rezultatov tako strokovni kot la-
1
ični javnosti. Pri predmetu Etika in človečnost obravnavajo etiko s filo-
zofske, sociološke, z biološke in s psihološke perspektive. Ker je izvajalcev
pri tem predmetu več in zastopajo različne stroke, je ta predmet dober
1 V prihodnje se bo predmet imenoval Etika v psihologiji in biopsihologiji.
566