Page 579 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 579

IV.4. ∙ poučevanje etike v okviru študijskega programa psihologija ...

            je poslanstvo in priložnost, da se drug ob drugem razvijamo v etično vse
            bolj ozaveščene posameznike in soustvarjamo razvoj zdrave družbe.
                 V nadaljevanju bom predstavila spoznavanje in upoštevanje etičnih
            standardov na SFU Ljubljana po različnih sklopih.


                 Historia magistra vitae est
            Preko pogovorov s predavatelji na dodiplomski ravni ter glede na anali-
            zo učnega načrta se področje spoznavanja, razumevanja in uporabe etič-
            nih standardov bolj ali manj intenzivno ter v različnem obsegu vključuje
            v skoraj vse predmete (v več kot 90 % predmetov). Etika je torej pri izobra-
            ževanju in vzgoji bodočih psihologov skupni imenovalec ter poudarek na
            različnih področjih delovanja. V nadaljevanju bomo predstavili okvirni
            način poučevanja etike po različnih predmetih – pri nekaterih je etični vi-
            dik glede na ure, ki so temu področju posvečene, bolj izpostavljen, pri ne-
            katerih manj. Izpostavili bomo tiste, ki etiki posvečajo večjo pozornost.
                 Kot vsaka zgodovina se tudi zgodovina psihologije pokaže kot velika
            učiteljica – v svojem mladem, a bogatem obdobju razvoja vede kaže šte-
            vilne etične dileme, s katerimi so se in se še soočamo psihologi, odstre
            spodrsljaje v zgodovini psihologije, iz katerih smo, kolikor smo kot ljudje
            zmogli, potegnili dragocena spoznanja, in ki se jih sedaj skušamo držati
            ter jih dograjevati (Koocher, 2007). Tako se pri predmetu Zgodovina para-
            digem v psihologiji etiki posveti približno deset ur. Skozi posamezne zgo-
            dovinske dogodke študenti skupaj s predavateljem razpravljajo o etičnih
            dilemah eksperimentov v zgodovini. Etične vidike ali dileme se upošte-
            va načrtno, strukturirano in čim bolj predano – kadar koli tema »vabi« k
            razpravi. S študenti prediskutiramo nekaj primerov, ki jih obravnava sle-
            deča literatura: American Psychological Association (1953), Asch (1955),
            Festinger in Carlsmith (1959), Korn (1997), Milgram (1963), Pickren in To-
            mes (2002), Sechzer (1983), Watson in Rayner (1920). Študenti na temo
            etike pri zgodovini izdelajo tudi seminarsko nalogo. V nadaljevanju bomo
            predstavili obravnavanje etike po posameznih področjih.

                 Etika v raziskovanju
            Stremenje k etično čim kakovostnejšemu znanstvenemu pristopu štu-
            denti razvijajo pri predmetih Uvod v metode empiričnega humanistič-
            nega družboslovnega raziskovanja ter Uvod v metode eksperimentalne
            psihologije. Spoznajo slovenski Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo
            psihologov Slovenije, 2019) in Kodeks ameriškega psihološkega združe-


                                                                              577
   574   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584