Page 583 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 583

IV.4. ∙ poučevanje etike v okviru študijskega programa psihologija ...

            zasnovanih z namenom, da se jih to področje lahko dotakne tudi na oseb-
            ni ravni.
                 Predmet  Osnove  psihodiagnostike  poglobi  razumevanje  pomena
            etike na področju psihološkega ocenjevanja in testiranja. Predavatelj tej
            temi posveti približno pet ur. Študenti so seznanjeni s strokovnimi po-
            dročji psihologov ob upoštevanju etičnega in pravnega okvira za uporabo
            psihološke diagnostike. Poleg Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo
            psihologov Slovenije, 2019) se seznanijo tudi s kodeksoma psihoterapev-
            tske etike (Etični kodeks Slovenske krovne zveze za psihoterapijo, 2017; Etični
            red Univerze Sigmunda Freuda Dunaj – podružnica Ljubljana, 2022a).


                 Urjenje veščin za delo psihologa
            Predmet Tehnike vodenja pogovora so treningi različnih načinov vodenja
            pogovorov, kjer se predstavi in konkretno uporablja normativno ter upo-
            rabno etiko. Ključna poudarka sta egoizem nasproti altruizmu ter vloga
            čustev in razuma pri oblikovanju stališč ter etičnega ravnanja. Etične di-
            leme so pri 80 % ur vgrajene v vsebino treninga tehnik pogovora – v vse-
            bino in analizo vodenja individualnih ter skupinskih pogovorov (npr. igre
            vlog). Pri predmetu se diskutira o vrednotah vodje, o vrednotah institu-
            cije in na delovnem mestu.
                 Navajamo nekaj primerov etičnih občutljivih situacij, o katerih se di-
            skutira pri tem predmetu. Psiholog v delovni organizaciji razmišlja, ali pri
            zaposlovanju (v selekcijskih postopkih) ugoditi kapitalu s psihološkim te-
            stiranjem, kar mu daje zelo veliko moč, saj odloča o tem, ali bo človek do-
            bil želeno delovno mesto ali ne. Problem, ki ga tukaj naslavljamo, vključu-
            je tudi zaupnost – ali lahko psiholog v zaupnosti hrani občutljive osebne
            in osebnostne podatke o potencialnem kandidatu v postopku zaposlova-
            nja. Po drugi strani pa se morda celo od istega psihologa pričakuje, da
            bo skrbel za (duševno) zdravje na delovnem mestu, pogosto tudi poma-
            gal pri osebnih stiskah. To dvoje je zelo težko usklajevati, izpostavljena
            je dvojna vloga psihologa. Zelo podobna situacija je v šolski svetovalni
            službi: na eni strani naj bi psiholog otrokom pomagal premagovati oseb-
            ne stiske, na drugi pa je zastopnik institucije, saj je učenec pogosto napo-
            ten na pogovor zaradi kršenja pravil in motenja pouka. Etična dilema, o
            kateri govorimo, je tudi, kako osebne vrednote psihologa podrediti klien-
            tovi koristi – npr., če ima psiholog odklonilen odnos do spolnega življe-
            nja pred poroko, kako pomagati brez obsojanja in nezavednega »vsiljevan-
            ja« svojih pogledov tekom psihološkega pogovora klientu? Ali kako naj


                                                                              581
   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588