Page 580 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 580
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
nja (American Psychological Association, 2017). Pri teh dveh predmetih
na predavanjih etičnim vidikom namenijo približno po tri do štiri ure.
Poleg tega pa študenti pri teh dveh predmetih že v prvem letniku opra-
vijo manjše raziskave, kjer skušajo kar najbolje aplicirati etiko raziskova-
nja. Predvsem so izpostavljena načela profesionalne etike pri raziskova-
nju. Kritično se npr. pogovorijo o Milgramovih eksperimentih, kjer je šlo
za namerno izpostavljanje udeležencev hudemu kratkotrajnemu stresu in
potencialni dolgoročni duševni škodi (Burger, 2009).
Pogovorijo se o izsledkih raziskave Tine Zupan in Bucika (2000), kjer
sta avtorja ugotovila, da imajo tako psihologi kot študenti pomanjkljivo
znanje o poklicni etiki, kar pomeni, da v primerih etičnih kršitev stori-
jo manj, kot bi po svojih zmožnostih lahko, in da so tisti, ki so imeli kraj-
šo delovno dobo, pogosteje odgovarjali v nasprotju s priporočili etičnega
kodeksa.
Nadalje, ena izmed raziskav (Kleinsman in Buckley, 2015) je preu-
čevala čustveno »okužbo« na skoraj 700.000 naključno izbranih uporab-
nikih družbenega omrežja Facebook, ne da bi te predhodno obvestila ali
jim poslala obveščeno soglasje. Soglasje za sodelovanje v raziskavi je po-
membno iz dveh vrst razlogov, tako etičnih kot legalnih. Takšne prakse
raziskovalcev vodijo »korak nazaj« od že sprejetih etičnih standardov
(Kleinsman in Buckley, 2015).
Nadaljnja znanja ter občutek za doslednost uporabe etičnih načel pri
raziskovanju pridobijo pri Statistiki 1, v poletnem semestru prvega letni-
ka. Pri predmetu poudarijo osnovne vidike etike raziskovanja, temu po-
dročju posvetijo približno dve uri. Tudi pri predmetu Psihometrija (drugi
letnik) okrepijo etično držo in razširijo znanja o etičnih standardih te-
stiranja, merjenja … Pri tem predmetu spoznajo tudi delovanje etičnih
komisij na interdisiciplinarnih področjih: npr. delo Komisije Republike
Slovenije za medicinsko etiko, komisije Zdravstvene fakultete Univerze
v Ljubljani, etične komisije pri raziskavah s področja psiholingvistike in
nevrolingvistike Univerze v Novi Gorici, etične komisije Oddelka za psi-
hologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani idr. Za nalogo morajo
poiskati spletne strani združenj s konkretnimi dokumenti. Pri predmetu
opredelijo tudi posledice neupoštevanja in kršenja pravil. Etičnemu po-
dročju posvetijo okoli pet ur ter pridobljeno znanje uporabijo tudi pri pro-
jektnih nalogah.
Precej obsežen je v drugem letniku predmet Kvalitativne metode raz-
iskovanja (150 ur), kjer študenti dobijo specifično izkušnjo raziskovalne
578