Page 582 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 582

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            na dostojanstvu in spoštovanju razlik, upoštevanju hierarhije odnosov,
            spolne nedotakljivosti in podobnih ključnih ter tudi družbeno perečih
            tem. Dotaknejo se tudi tem iz zgodovine, kot npr. izjave Harryja Harlowa
            – kot navaja Deborah Blum (1994, str. 96): »Harlow je v svojih raziskavah
            šel do točke, ki je za mnoge ljudi presegala zdrave meje.« Harlow je v enem
            od intervjujev izjavil: »Edina stvar, ki me zanima, je, ali od opic dobim re-
            zultate, ki jih lahko objavim. Do njih nimam in nikoli nisem imel nobe-
            nih občutkov. Res ne maram živali. Preziram mačke, sovražim pse. Kako
            imaš lahko rad opice?«
                 Pri Razvojni psihologiji se obravnava tudi primer Genie kot proble-
            matiko zanemarjanja, pomena odnosov ter vpliva na razvojne deficite
            (Rymer, 1994).
                 Preko vaj in seminarjev (10–12 nalog) študenti dobijo izkušnjo in
            vpogled v konkretne primere, saj morajo vsakič vključiti pogled tudi z vi-
            dika etike. Pri obravnavanju poglavja o učenju pri nalogi npr. razmišlja-
            jo o lastni učni biografiji in s tem povezanih etičnih dilemah, npr. o kri-
            vicah, ki so jih morda doživeli pri ocenjevanju, o enakopravni obravnavi
            vseh udeležencev, medsebojnem spoštovanju učiteljev in učencev ipd.
                 Na splošno se upošteva celostna podoba človeka, ki je osnova etič-
            nega gledanja nase, na druge ljudi, na naravo in na situacije, v katerih se
            človek znajde. Poleg Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov
            Slovenije, 2019) se pri predmetu opira tudi na poglavja iz zbornika Profe-
            sionalna etika pri delu z ljudmi (Ramovš, 1996).
                 Pri obravnavi ustvarjalnosti razmišljamo tudi o etičnih vidikih raz-
            vijanja ustvarjalnosti glede na sposobnosti učencev, prav tako pa o dile-
            mah različnih testiranj na tem področju.
                 Pri predmetu Nevroznanost je ena od osrednjih tem etika v zdra-
            vstvu: skrb za bolne, invalide …, tudi v povezavi s skrbjo za dostojanstvo
            bolnikov ali v raziskave vključenih bolnikov in posameznikov. Spregovo-
            ri se tudi o temah odločanja o življenju/smrti ter potrebni paliativi, vlogi
            psihologa pri tem. Izpostavi se problem zavesti v povezavi s ščitenjem živ-
            ljenja in z odločanjem o njem. Študenti razvijajo skrb za upoštevanje de-
            klaracij o človekovih (in otrokovih) pravic v praksi (Splošna deklaracija člo-
            vekovih pravic, 1948; Konvencija o otrokovih pravicah, 1989). Razvijajo skrb
            za kritično presojo in ocenjevanje etične neoporečnosti zdravstvenih
              praks in zdravstvenih raziskav (npr. biomedicinskih raziskav, preizku-
            šanja zdravil, uporabe dopolnilnih tradicionalnih in alternativnih ob-
            lik diagnostike, zdravljenja ter rehabilitacije). Del seminarskih nalog je


            580
   577   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587