Page 581 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 581
IV.4. ∙ poučevanje etike v okviru študijskega programa psihologija ...
etike. Razvoju etične drže pri tem predmetu namenijo približno šest do
osem ur. Poleg tega pa tudi pri tem predmetu delajo domače naloge, pri
katerih se redno preverja izpolnjevanje etičnih standardov glede na Ko-
deks poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) – vse
od načrtovanja, izbire raziskovalne tematike, izvajanja raziskav, načina
vzorčenja, oblike raziskave, transparentnosti za vključene osebe, varstva
osebnih podatkov, etičnega ravnanja z vključenimi osebami do ustrezne
interpretacije rezultatov. Pridobivanje podatkov na kvalitativen način je
še nekoliko občutljivejše, zato so na etično držo še posebej pozorni pri iz-
biranju raziskovalne tematike, načrtovanju in izvajanju raziskav, na po-
dročju vzorčenja, pri obveščenih soglasjih in transparentnosti za vklju-
čene osebe, varstvu podatkov, etičnem ravnanju z vključenimi osebami,
ustrezni interpretaciji. Študenti se spoznajo s postopki etične komisije,
ki deluje na matični enoti na Fakulteti za psihologijo na Dunaju. Etič-
ne dileme in teme so pri tem predmetu obravnavane redno ter s poseb-
no skrbnostjo, ob čemer lahko študenti razvijajo specifično občutljivost
do udeležencev.
Predmeta Priprava na diplomsko delo ter Znanstveno pisanje, ki sta
glede na predmetnik na urniku v tretjem letniku, nadgradita in omogo-
čata spretnejše ter natančnejše apliciranje pridobljenega znanja in spo-
znanj z vidika znanstvenih, pravnih ter etičnih standardov v raziskavi za
diplomsko nalogo, ki je empirična in s katero se po našem programu za-
ključi prva stopnja.
Etika v različnih kontekstih in na različnih področjih
psihologije
Specifična področja etike na dodiplomski stopnji predstavimo pri pred-
metnih, ki obravnavajo posamezna psihološka področja. Tako se pri
Razvojni in edukativni psihologiji etičnim temam nameni med šest do
osem ur pouka, posebej pri poglavjih o čustvih, teorijah inteligentnosti,
vlogi svobode pri stališčih, doživljanju, ustvarjalnem delu. Posebna po-
zornost je namenjena etiki obravnave človeka v otroštvu, mladosti, sta-
rosti ter pri obravnavi razvojnih značilnosti oseb s posebnimi potrebami
kot posebej ranljivih skupin. Pri spoznanjih o vlogi svobode se študen-
ti posebej spoznajo z deli Frankla in Trstenjaka, ki sta veliko pozornosti
namenila poglabljanju spoznanj, pomembnih za poklicno etiko pri delu z
ljudmi in za ljudi. Posebno pozornost se nameni etiki odnosa med učite-
ljem in učencem, med profesorjem in študentom/dijakom, s poudarkom
579