Page 611 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 611

IV.5 ∙ etika v superviziji psihologov

            in modelirati etično vedenje, poučevati načine etičnega odločanja, mento-
            rirancu nuditi možnosti za preizkušanje reševanja dilem v varnem okolju
            (npr. s simulacijami vedenja) in ga spodbujati k posvetovanju o etičnih di-
            lemah (Bernard in Goodyear, 2014). Skozi izkustveno učenje mentor lažje
            prenese opisana načela v odnos z mentorirancem. Pomembno je, da je ob-
            čutljiv za prepoznavanje značilnosti mentorskega odnosa in odprt za nji-
            hovo evalviranje. Mentor za vse to ni kar avtomatično usposobljen. Kom-
            petence poučevanja etike lahko posameznik razvija skozi modelno učenje
            od mentorja v času svoje supervizirane prakse, z vključevanjem v različ-
            na strokovna usposabljanja za mentorje, branjem strokovne literature na
            temo etičnega ravnanja v superviziji in psihološkem poklicu nasploh, s
            stalnim obnavljanjem ter posodabljanjem znanj s tega področja in širše,
            z vključenostjo v stalno intervizijo in/ali supervizijo, kjer lahko preverja
            svoje razmisleke, odločitve in mentorske ukrepe, ipd. Etična supervizija
            tako zahteva stalen strokovni razvoj mentorja na področju etičnega rav-
            nanja in učinkovitega spodbujanja razvoja teh kompetenc pri mentori-
            rancu. Enako se pričakuje, da tovrstne zahteve izpolnjuje tudi mentorjev
            supervizor. Brigid Proctor (2008) poudarja, da se profesionalna podpora
            in razvoj ponašata z razvijanjem samoreflektivnosti, spremljanja sebe ter
            odgovornosti, primarno prav v superviziji.

                 Zaključek
            V prvem letu opravljanja poklica psihologa je psiholog začetnik verjetno
            bolj kot kasneje izpostavljen zanj novim etičnim dilemam in ranljiv gle-
            de njihovih negativnih posledic. Neustrezno ukrepanje pri reševanju etič-
            nih dilem, ki se pojavljajo vsakodnevno, lahko vpliva na njegovo čustveno
            blagostanje, strokovno samozavest in motivacijo za opravljanje psiholo-
            škega dela pa tudi na zadovoljstvo klientov s psihološko obravnavo ter
            učinkovitost obravnave. Strokovno vodenje in podpora usposobljene-
            ga mentorja sta v tem obdobju ključna. Z vzpostavitvijo varnega okolja v
            mentorskem odnosu se bosta pri vključenih v mentorski odnos lahko raz-
            vijala odprtost in kritična samorefleksija tudi na področju etičnega delo-
            vanja. Zelo verjetno je, da bo eden od izidov temeljitega pristopa k obrav-
            navi etičnih dilem v času supervizirane prakse tudi razumevanje, da sta
            za etično delovanje psihologov potrebna vseživljenjska supervizija in sta-
            len strokovni razvoj na tem področju.





                                                                              609
   606   607   608   609   610   611   612   613   614   615   616