Page 610 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 610
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
pri čemer nato zmanjka časa za njihovo obravnavo. Na ta način se lah-
ko izogne neprijetnim občutkom, sramu, strahu ipd. Vzrok opisanemu je
lahko neznanje in/ali obrambna drža posameznika oz. t. i. kreativna pri-
lagoditev na situacijo, v tem primeru retrofleksija, ki vključuje tako intro-
jekcijo kot projekcijo. Oseba zadržuje vsebine in dejanja, ki bi jih bilo po-
membno nasloviti v odnosu z mentorjem.
Leary-Joyce (2014) meni, da mora mentor o dilemah nujno previdno
premisliti in poskušati najti najboljšo pot za naprej. Pri tem je koristna,
če ne celo nujna, vključitev mentorja v supervizijo. Pomembno je namreč,
da mentorja, v kolikor sam (še) ne odpira vsebin s področja etike, nje-
gov supervizor spodbuja k razmisleku o njih kot tudi o ovirah, ki prepre-
čujejo njihovo odpiranje. Mentor naj bi razvil kompetence za opravljanje
treh različnih vlog – vloge coacha, mentorja in svetovalca – in bil sposo-
ben v situaciji izbrati, na katero od njih se osredotočiti. Izkušnje namreč
kažejo, da vključeni v proces supervizije etične dileme samoiniciativno
redkeje izpostavijo, odgovornost supervizorja in kasneje mentorja v od-
nosu do mentoriranca pa je kultiviranje zavedanja in sprotnega premisle-
ka o potencialnih oz. realnih etičnih dilemah, izzivih in (ne)dejanjih ter
razvijanje zavedanja, na kakšen način se mentor odziva ali zadržuje, da
ne deluje, ko bi bilo pomembno, da ukrepa skladno z veljavnim etičnim
kodeksom poklica in področja, kjer je zaposlen. Tudi nedelovanje lahko
postane neetično ravnanje. Leary-Joyce (2014) meni, da ima mentorjev
supervizor v vlogi svetovalca »dolžnost skrbi« za mentorja in mentori-
ranca. Tam je, da zagotavlja, da bodo profesionalni standardi doseženi,
da jih mentor vadi varno in etičnim standardom ustrezno. Ob komple-
ksnih etičnih vprašanjih mora supervizor dati nasvet in mentorja vodi-
ti skozi dejanja, ki sledijo. Pri tem je pomembno delovati skladno s splo-
šnimi načeli ali z zahtevami zakona, odvisno od obravnavanega primera
in vrste etične dileme oz. vprašanja, pa tudi raziskati mentorjeva (lahko
tudi supervizorjeva) čustva. Če je to potrebno (npr., v določenih situaci-
jah lahko na površje pridejo globlje težave iz otroštva ali doživete trav-
me), mora supervizor podati jasno mnenje o tem, ali je za nadaljevanje
pomembna vključitev mentorja v lasten terapevtski proces. V nekaterih
primerih je umestno razmišljati tudi o (začasni) prekinitvi obravnave, v
kolikor mentor nima dovolj samopodpore in kapacitete za varno vodenje
procesa obravnavane osebe.
Da lahko mentor mentorirancu pomaga razvijati etične kompetence,
mora raziskati in upoštevati osebne vrednote mentoriranca, sam poznati
zakonodajo in etične kodekse, znati implementirati etična načela v praksi
608