Page 608 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 608
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
je mentoriranka v času študijske prakse uspela poskrbeti za vse
podatke in dokumentacijo tako, kot je potrebno, in ji je lahko
mentorica v okviru dodeljenih nalog popolnoma zaupala.
Kljub etično odgovorni drži in ustreznemu varovanju osebnih podat-
kov se lahko znajdemo v situaciji, ko prepoznamo na superviziji predsta-
vljen primer v svojem službenem ali osebnem okviru. Npr., mentor, ki
deluje na različnih poklicnih področjih, lahko ob mentorirančevem pred-
stavljanju primerov prepozna, da v mentorskem procesu supervizira pri-
mer svojega klienta iz drugega službenega okvira in v drugi fazi obrav-
nave. Hawkins in Shohet (2012) pravita, da etično ozaveščen, zavéden in
strokovno odgovoren mentor tankočutno poskrbi za spoštovanje meja
sistema, v katerem trenutno vodi proces, kot tudi zaupnosti podatkov o
obravnavani osebi, pridobljenih v drugem supervizijskem procesu in kon-
tekstu. Ob opisanem je treba posvetiti pozornost morebitnemu pojavu
konflikta multiplih vlog in mejam v odnosih.
Odprta vprašanja po zaključku reševanja problema
Včasih se zdi, da se soočamo z etično dilemo, v resnici pa lahko v praksi
naletimo že na etično kršitev. Pomembno je, da si tudi mentor zastavlja
vprašanja, na katera mora v pogovoru z mentorirancem odgovoriti dovolj
zgodaj, da bi lahko deloval preventivno in hkrati že od samega začetka
spodbujal razvoj etične občutljivosti. Hawkins in Shohet (2012) navajata,
da je že pred začetkom dela pomembno, da mentor skupaj z mentoriran-
cem pregleda etične standarde, ki podprejo profesionalno delo, in hkrati
pri sebi razmisli, kako je vsak od teh standardov uporaben tudi v mentor-
skem procesu. Pozornost je pomembno usmeriti tudi v komunikacijske
kompetence mentoriranca in preveriti, na kakšen način je mentoriranec
vešč izražanja lastne izkušnje in izmenjave sporočil o sebi, ne da bi govo-
ril ali sodil tudi o drugih. Ko se mentor sooča z etičnimi dilemami, naj
premisli, ali gre za resen etični prekršek in je potreben takojšen pogovor.
V kolikor hipno ukrepanje ni potrebno, naj se posvetuje s kolegom ali z
lastnim supervizorjem, preden bo deloval. Premisli naj tudi, kako je lah-
ko dotična etična dilema priložnost za razvoj etične kapacitete mentori-
ranca, mentorja in morebiti tudi širše stroke. Prav tako naj premisli, kako
lahko mentoriranec razišče celostno kompleksnost situacije (Hawkins in
Shohet, 2012). Carroll (2011, v Hawkins in Shohet, 2012) naniza naslednja
morebitna vprašanja, ki si jih lahko postavimo: Kakšen glas je treba sli-
606