Page 618 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 618
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
ki preučuje delovanje človeka, pri svojem delu zahteva poznavanje etike
in načel etičnega delovanja. Kodeks poklicne etike psihologov (v nadaljeva-
nju Kodeks) (Društvo psihologov Slovenije, 2019), ki vključuje štiri skupi-
ne načel – spoštovanje človekovih pravic, strokovna kompetentnost, od-
govornost psihologov in integriteta poklica – vsakega psihologa vodi k
doseganju visokih standardov delovanja in k skrbi za kakovost njegove-
ga dela. Kodeks opredeljuje obseg in vsebine etičnih načel, ki so vključene
v strokovno delo. Hkrati pa naj bi psihologom pomagal pri razreševanju
etičnih dilem ter poskrbel za zaščito uporabnikov psiholoških storitev.
Kot je zapisano v Kodeksu: Psihologi smo pri svojem delu dolžni spoštovati po-
klicno identiteto psihologa, psihološko stroko in etična načela, zapisana v tem
kodeksu.
Izhodišča etike psihologov
Odbor za etiko (Board of Ethics) je v okviru Evropskega združenja psiho-
logov (European Federation of Psychologists’ Association – EFPA) pripra-
vil vrsto dokumentov, katerih namen je ozavestiti in poenotiti razume-
vanje etičnih vidikov delovanja psihologov, saj to pomembno prispeva h
kvaliteti dela in posledično psihološki stroki prinese večji ugled. Na sple-
tni strani http://ethics.efpa.eu/board-of-ethics/ najdete naslednje do-
kumente: Model Code of Ethics (2015), Evaluative Procedure and Corrective
Action (b. l.a), Memorandum on Possible Member Associations’ Actions aga-
inst Members in Being Censured by Another Member Association (b. l.b).
Pripravili so tudi smernice za posebna področja, kot so mediacija, inter-
net, mediji in forenzika. Leta 2017 pa so uredili dokument o poučeva-
nju etike pri psihologih (Recommendations: Teaching Professional Ethics for
Psychologists).
Tudi v smernicah evropskega certifikata EuroPsy (Evropska zveza
psiholoških združenj, 2019) pri opisu kurikula najdemo zahtevo po vklju-
čevanju etičnih vsebin. Pri dodiplomskem študiju naj bi študenti spozna-
li etične kodekse in strokovno etiko, na magistrski stopnji študija pa naj
bi podrobneje spoznali etična načela in njihovo uporabo. Prav tako naj bi
razvijali ustrezne spretnosti za uporabo etičnih načel in etičnih kodeksov
v praksi. Tudi pri razvijanju primarnih in usposobitvenih kompetenc po
modelu EuroPsy je zaznati potrebo po poznavanju etičnih načel ter njiho-
ve vpletenosti v strokovno delo psihologa.
Drugače je pri opredelitvi kompetenc psihologov, ki jih je pripravi-
la Mednarodna zveza za uporabno psihologijo (International Association
616