Page 619 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 619

V.1 ∙ poučevanje in učenje etike

            of Applied Psychology). V svojem dokumentu posebej opredeljuje kompe-
            tenco etičnega ravnanja in jo opisuje takole: poznavanje etičnih/poklic-
            nih kodeksov, standardov in smernic, statutov, pravil, predpisov in sod-
            ne prakse; zmožnost prepoznave etičnih in pravnih vprašanj v različnih
            psiholoških dejavnostih; sposobnost prepoznavanja in usklajevanja kon-
            fliktov med ustreznimi kodeksi ter zakoni in obravnavanje konvergence,
            razhajanj ter dvoumnosti; sposobnost uporabe prej omenjenih znanj in
            veščin v povezanih situacijah poklicne dejavnosti; spretnost iskanja in-
            formacij in sposobnost vedeti, kdaj se posvetovati in kako ponuditi po-
            svetovanje; spretnost asertivnega  in primernega vzgajanja etičnih  ter
            pravnih vprašanj; sposobnost sprejemanja ali prilagajanja lastnega etič-
            nega modela odločanja in njegove uporabe na način osebnostne celovito-
            sti ter kontekstualne občutljivosti; sposobnost gradnje in sodelovanja v
            sodelovalni, podporni vrstniški mreži (The International Association of
            Applied Psychology, 2016).
                 Tudi model kocke (Rodolfa idr., 2005) v svoj nabor kompetenc psi-
            hologov vključuje kompetenco razumevanja etike, pravnih standardov in
            političnih vidikov ter zagovarjanja stroke. Sodi med temeljne kompeten-
            ce, kar lahko razumemo kot nujen pogoj za prakticiranje psihološke stro-
            ke. Zajema poznavanje etičnih, pravnih in strokovnih standardov, zave-
            danje in izvrševanje etičnega odločanja ter etično ravnanje.
                 Ne glede na to, kateri nabor kompetenc omenjamo oz. kako kompe-
            tence psihologov poimenujemo, pri vseh je zaznati jasno sporočilo o tem,
            da je poznavanje etike in razvijanje strategij etičnega ravnanja ključno za
            razvoj vsakega psihologa, ne glede na kontekst dela.


                 Poučevanje in učenje etike
            V programih izobraževanja psihologov najdemo vsebine etike, ki se izva-
            jajo kot posamični predmet ali pa so vključene v posamezne predmete oz.
            področja psihologije. Ugotovljeno je (Prentice, 2014), da veliko študentov
            čuti potrebo po predstavitvi področja etike, a te vsebine po drugi strani
            dojemajo kot nezanimive. Ob tem lahko razumemo, da poučevanje zgolj
            teoretičnih etičnih vsebin ne vodi v ozaveščenost in razumevanje etike.
            Zato je treba v proces vključevati raznolike pripomočke (npr. filme, av-
            dioposnetke) ali posamične primere iz prakse; tako ustvarimo interak-
            cijo med gradivom in študenti, kar je lahko ključna spodbuda pri učenju
            etike in etičnega ravnanja. Deborah W. Balogh (2002) poleg tega poudar-
            ja, da so študenti bolj motivirani za učenje, če so čustveno zavzeti, ko si


                                                                              617
   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624