Page 621 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 621

V.1 ∙ poučevanje in učenje etike

                 da je treba razvijati pozitivno etiko, ki se izogiba strokovnemu
                 discipliniranju  in poudarja uravnotežen ter  integrativen pri-
                 stop, ki študente spodbuja, da optimalno izkoristijo svoj etični
                 potencial. To lahko vodi h kvalitetni izvedbi pedagoškega proce-
                 sa, saj tako pri študentih povečuje zavedanje o temeljih etične-
                 ga delovanja. Hkrati jim omogoča postavljanje etičnih vprašanj
                 v širši kontekst, prav tako njihovih vrednot kot tudi motivacije
                 pri etičnem odločanju. Pozitivna etika lahko pri študentih spod-
                 budi večjo odprtost tudi v smislu reševanja zahtevnejših etičnih
                 izzivov in morebitnega iskanja pomoči pri drugih, kar spodbu-
                 ja strokovno sodelovanje in razpravo o etičnih načelih (Gottlieb
                 idr., 2019).
            2.   Poučevanje in učenje etike je vseživljenjski proces. Psihološka stro-
                 kovna praksa je tako kompleksna, da je težko reči, da poznamo
                 odgovore na vse etične izzive. Zgolj asimilacija znanja ni dovolj,
                 saj zanemarja kontekst etičnih izzivov. Strokovni razvoj psiho-
                 loga poteka v različnih delovnih kontekstih, kar pomeni, da sta
                 potrebna stalno preverjanje vrednot in iskanje ustreznih reši-
                 tev pri raznolikih etičnih dilemah. Zato je strategija integracije
                 pravi odgovor na etične izzive. Ta pa zahteva stalno pridobiva-
                 nje novega znanja in izkušenj, kar pri psihologu pomeni neneh-
                 na preizkušanje v novih situacijah in trening etičnega odločanja
                 (Gottlieb idr., 2019).
            3.   Poučevanje in učenje etike je izkustveno. Proces poučevanja in uče-
                 nja etike poteka izkustveno, saj je to odgovor na specifičen etič-
                 ni izziv oz. identificirane potrebe ter tako študentu/psihologu
                 omogoča odziv na etično dilemo. V procesu reševanja etičnih iz-
                 zivov praviloma upoštevamo kognitivno delovanje posamezni-
                 ka in ga usmerjamo v razvijanje veščin etičnega odločanja. To je
                 proces, ki izzove odkrivanje relevantnih virov znanja ter postav-
                 ljanja hipotez in je potreben ter uporaben, zato ga velja spodbu-
                 jati (Gottlieb idr., 2019). A se je pri tem treba zavedati, da v pro-
                 cesu odločanja sodelujejo tudi čustveni procesi, ki pomembno
                 vplivajo na odločitev (Kurkut  in  Sinclar,  2020). Kot vemo, je
                 učenje učinkovitejše, kadar upoštevamo čustva oz. jih pri od-
                 ločitvah ne zanemarimo. Pozitivna čustva spodbudijo učenje,
                 negativna ga praviloma upočasnijo, čustvena vznemirjenost pa
                 lahko posameznikovo aktivnost spodbudi (Betan in Stanton,
                 1999).


                                                                              619
   616   617   618   619   620   621   622   623   624   625   626