Page 10 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 10

Nives Ličen, Maja Mezgec in Danijela Lahe


                  ko je bilo mednarodno leto starejših in je bilo ustanovljeno gibanje Staro-
                  sti prijaznih univerz (Age-Friendly University). Izobraževanje ima za starejše
                  tako pozitivne učinke, da nastajajo mnoge nove oblike, s katerimi bi učenje
                  in izobraževanje približali vsem starejšim. Želimo si, da bi bilo v organizirane
                  izobraževalne prakse vključenih vsaj 10 starejših prebivalcev.
                    Hiter razvoj področja in porajajoče se nove vzorce izobraževanja lahko po-
                  vezujemo z več dejavniki:

                     1  zaradi pozitivnih učinkov izobraževanja na kakovost življenja, ki so
                       dokazani z empiričnimi raziskavami, domače in mednarodne politike
                       spodbujajo vključevanje starejših odraslih v izobraževanje;
                     2  nastajajo mnoge iniciative, društva, gibanja, ki organizirajo izobraže-
                       vanje starejših, razvijajo nove oblike, veliko je razvojnih projektov, ki
                       nagovarjajo skupine starejših v 60., 70., 80., 90. letih;
                     3
                       stara se generacija B (t.i. generacija baby-boom), ki je bila že v mladosti
                       dobro izobražena, pričakuje daljše življenje in ustvarja »novo starost«,
                       nove načine življenja, razumevanja, odnosov, ker zavrača identifikacijo
                       s podobami staranja, kot jih poznamo, njeni pripadniki se upirajo soci-
                       alnim imaginarijem o starih ljudeh;
                     4  hitro se širi izobraževanje odraslih, kar vpliva tudi na razvoj izobraževa-
                       nja starejših, hkrati se življenjski slog v 60. in 70. letih kaže kot podalj-
                       ševanje odraslosti (pozna odraslost);
                     5  obsežne gerontološke raziskave (na področju sociologije staranja, an-
                       tropologije staranja, psihologije staranja, biologije staranja ipd.) in
                       nove perspektive o življenjskih potekih, spremenjenih socialnih vlo-
                       gah nakazujejo potrebe po učenju za prilagajanje novim situacijam ter
                       tudi za ustvarjanje novih situacij glede na možnosti.

                    Monografija Homo senescens II: izbrane teme je nadaljevanje prvega dela,
                  ki je nastal v sodelovanju med različnimi ustvarjalci (avtorji, recenzenti, ure-
                  dniki) z univerz in iz prakse (gl. Ličen in Mezgec 2022). Tudi drugi del zdru-
                  žuje prispevke, ki so jih pripravili na mariborski, koprski in ljubljanski univerzi
                  ter v organizacijah, ki so živo prisotne v praksi dela s starejšimi. Monografija
                  predstavlja izsledke raziskav v slovenskem kulturnem okolju, ki jim je sku-
                  pno, da preučujejo problematiko staranja, starejših, točneje, izzive, s katerimi
                  se sooča starajoča se družba, značilnosti starejših in učenje ter izobraževanje
                  starejših. Sestavljena je iz dveh tematskih sklopov: (1) značilnosti starejših in
                  izzivi staranja ter (2) strategije za učenje in izobraževanje starejših.
                    Prvi sklop uvede prispevek, ki opredeljuje sodobno pojmovanje blagosta-


                  10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15