Page 9 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 9

Vseživljenjsko učenje in starajoča se družba


                  Nives Ličen
                  Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani
                  nives.licen@ff.uni-lj.si
                  Maja Mezgec
                  Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem
                  maja.mezgec@pef.upr.si

                  Danijela Lahe
                  Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru
                  danijela.lahe@um.si



             Čeprav se pričakovana življenjska doba podaljšuje in čeprav starejši ljudje v
             sodobnosti živijo bolje, kot so v preteklosti, smo priča mnogim »alarmom«,
             kako prihaja»srebrni cunami«,ki bo preplavilin odneselvsevirezaradi pokoj-
             nin ter stroškov zdravstvenih storitev za starejše. Priča smo celo paradoksu,
             kot ugotavlja Becca R. Levy (2017), da ob pozitivnih trendih staranja v zadnjih
             dvesto letih naraščajo negativni stereotipi o starejših ljudeh. V sodobnih, t.i.
             razvitih družbah je glavna zgodba o staranju zgodba o neobvladljivem in ne-
             povratnem procesu telesnega ter duševnega upada, čeprav znanstvena od-
             kritja tega ne potrjujejo. Ljudje taka prepričanja sprejmejo in do svoje lastne
             starosti gojijo negativna občutenja. To pa jih lahko ohromi pri kakovostnem
             prilagajanju, iskanju možnosti za dejavno staranje, uresničevanju preventiv-
             nih dejavnosti. Gerontologi menijo, da je treba razviti nove poglede na sta-
             ranje in starost, ki bodo skladni z znanstvenimi spoznanji in možnostmi, ki
             jih imamo v sodobnem svetu. Uspešno ali kakovostno staranje pomeni, da
             kljub upadanju telesnih zmožnosti ljudje poiščejo dejavnosti, s katerimi se
             povezujejo z drugimi, prispevajo k skupnosti, osmišljajo svoje življenje. Ena
             od takih dejavnosti je izobraževanje.
               Možnosti za učenje in izobraževanje v organiziranih oblikah, ki so bile na-
             menjene starejšim, so se pojavile v 60. letih prejšnjega stoletja v ZDA in v 70.
             letih prejšnjega stoletja v Evropi. V študijskem letu 1972/1973 so bili prvi orga-
             nizirani programi neformalnega izobraževanja za starejše odrasle na univerzi
             v Toulousu, v 80. letih pričnejo z delovanjem različne organizacije, mnoga
             društva, ki ponujajo izobraževanje za starejše, iz Evrope se izobraževanje seli
             tudi v Avstralijo, na Kitajsko, v Afriko. Deset let po francoskih začetkih se
             prične izobraževanje starejših razvijati tudi v Sloveniji, ki je bilo prvo v ta-
             kratni državi Jugoslaviji. Izobraževanje starejših se je hitro širilo po letu 2012,


             Ličen, N.,M. MezgecinD.Lahe, ur.2023. Homo senescens II: izbrane teme. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
                    https://doi.org/10.26493/978-961-293-314-2.9-12
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14