Page 102 - Politike človekovih pravic
P. 102

2  Obrazi politik(e) in človekovih pravic

                ternjegovega odnosa do lastnih pravic, ki so najprej povezane z vse-
                binami svobod in svoboščin ter z njimi povezanim razumevanjem
                demokracije (Welzel idr., 2003).
                  Že zgodovinska politična misel, ki je bila prikazana v predhodnih
                poglavjih, sedaj pa bo zgolj povzeta z vidika pomena človekovih pravic
                za demokracijo, sporoča, da je niz emancipatornih pravic, zasidranih v
                političnih načelih svobode in enakosti, gradnik demokracije (Beetham,
                1999). Po Hobbesu bi tako življenje brez politične skupnosti pomenilo
                brutalno vojno vseh proti vsem, zato naj absolutni suveren dobi pooblas-
                tilo vseh ljudi, da jih bo v zameno za poslušnost zaščitil. Po Locku morajo
                imeti ljudje možnost upora proti tiranu, zato sta potrebna tako politični
                kot družbeni red, ob katerem bodo (po naravni poti) ljudje svobodni in
                sami izbirali svojo politično oblast po današnjih normativih demokracije.
                  Demokracija in človekove pravice temeljijo na nizu skupnih načel, kot
                so osebna svoboda, enaka in pravična zastopanost, vključenost, sodelova-
                nje, integriteta, nenasilno reševanje sporov ter odgovornost. In – kot opo-
                zarja Goodhart (2005) – konflikt med demokracijo ter človekovimi pra-
                vicami nikoli ne obstaja sam po sebi, ampak se vedno pojavi v primerih
                poskusov ali celo že namer zlorabe moči. Moč tako v primerih poseganj
                v človekove pravice ni nujno uporabljena zgolj kot »tradicionalna«
                kategorija moči nekoga nad nekom, ampak tudi kot dispozicionalni
                koncept »grožnje«, kaj oz. kar bi se lahko zgodilo.  A kot izpostavljajo
                                                            11
                avtorji (v Gaus in D‘Agostino, 2013), se moč v demokracijah kaže kot
                mnogo obvladljivejša, saj je sistem oblasti prav na temeljih zagovorni-
                štva človekovih pravic širše in mnogo enakomerneje porazdeljen med
                več oblastmi, kar oblast sicer dela »nemočno« (angl. powerless), politič-
                ni sistem demokracije pa močan (angl. powerful).
                  Na podlagi takšnega dojemanja medsebojnega odnosa med demo-
                kracijo in človekovimi pravicami pa tudi politično močjo zato velja, da
                govorimo o medsebojno integralnih oz. soodvisnih konceptih, kjer vsak
                od njih opredeljuje, podpira in razume drugega. Demokracija sama po
                sebi zahteva visoko stopnjo priznavanja ter spoštovanja človekovih
                pravic in prav tako obratno pričakujejo človekove pravice do demo-
                kracije, zato je prav ter ne čudi, da je osrednje mesto družboslovnega,
                politološkega raziskovanja človekovih pravic v odnosu do demokracije

                 11
                  To, da se moč nikoli dejansko ni izvajala, ne pomeni nujno tudi, da nikoli ni obstajala. To-
                  vrstna moč se torej nanaša na potencialni ali možni dogodek. Tipičen primer opisanega je
                  obdobje hladne vojne (1947–1991) ter izkazovanja opisane moči med Združenimi državami
                  Amerike in njenimi zaveznicami ter Sovjetsko zvezo in njenimi zaveznicami.


                            102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107