Page 107 - Politike človekovih pravic
P. 107

Človekove pravice kot politike boja za oblast   2.2

            (3) socializmu – in njihovih odnosih do avtoritete, enakosti, pravičnos-
            ti, svobode in lastnine (Estlund, 2012; Freeden in Stears, 2013).
              Zgodovinsko gledano so se vse tri ideologije, ki veljajo za začetnice
            politično-ideološke misli, začele oblikovati ob prehodu fevdalizma v in-
            dustrijski kapitalizem in se v začetku konfrontirale zlasti s tekmujočima
            ekonomskima filozofijama kapitalizma ter socializma (Heywood, 2021).
              Idejno-filozofske temelje za idejo liberalizma se pripisuje angleškemu
            filozofu in politiku Johnu Locku ter njegovemu zagovarjanju narav-
            nih pravic do življenja, svobode in lastnine, predstavniške oblasti ter
            tolerance. Temeljni deli v tem pogledu sta Pismo o toleranci (1689) in
            Dve razpravi o vladi (1690). Med drugimi kasnejšimi vidnimi ideologi li-
            beralizma pa vsekakor velja izpostaviti še Thomasa Paina (1737–1809),
            Johna Stuarta Milla (1806–1873) in sodobnega liberalnega ekonomista
            Johna Maynarda Keynesa (1883–1946). Liberalizem je osrednja ideolo-
            gija industrializiranega zahodnega sveta in je zato pogosto prikazovan
            tudi kot neke vrste »metaideologija«, ki je skozi svoje razvojne procese
            danes utemeljena na ključnih idejah posameznika oz. individualizma,
            njegovih svobod in svoboščin, izhodiščnih priložnosti ter enakosti
            pred zakoni, v političnem smislu pa s temeljnim načelom »vsak glas
            ima enako težo«.  Družba je v tem pogledu videna kot atomizirani se-
                           14
            števek samozadostnih posameznikov, ki drug drugemu ne dolgujejo
            ničesar. Prednost imajo razumni in sposobni posamezniki, ki v raci-
            onalni ter argumentirani razpravi in s svojimi znanji, veščinami, iz-
            kušnjami, spretnostmi, talenti iščejo razvojne rešitve. Liberalizem je
            toleranten do drugačnega mišljenja, govora, delovanja, za katere ver-
            jame, da bogatijo in krepijo posameznika ter s tem posledično celotno
            skupnost. Vsakokratna oblast je izbrana s strani vladanih na volitvah
                                          15
            in je odraz njihove večinske volje.  Država je nujno zlo (angl. necessary
            evil) in nočni čuvaj (ang. nightwatchman), ki zagotavlja red, varnost in
            pravna pravila ter skrbi in ščiti voljo skupnosti (t. i. javni interes) ter
            v tem odnosu tudi omejuje posameznikove svoboščine in mu nalaga
            dolžnosti. Z začetkom uveljavljanja Millove ideje o »novem liberalcu«
            ter s tem modernega liberalizma pogled na delovanje vlade postaja
            bolj intervencionističen, kar se kaže skozi njeno »spečo prisotnost« pri

             14
              V tem smislu liberalizem loči med močjo talentov in dohodkovnih zmožnosti ter posledično
              zagovarja t. i. »meritokratsko enakost« zaslug, ki ljudem z znanjem, s talenti in z delovnim
              zmožnostmi ter veščinami dajejo večjo izhodiščno moč in pomembnost kot tistim, ki teh ni-
              majo.
             15
              Gre za temelj liberalne demokracije, po kateri oblast izbira ljudstvo »od spodaj«, preko sistema
              predstavništva in demokratičnih načel volilnih procesov.

                                                           107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112