Page 387 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 387

Zgodovinski pogled na pojmovanje

                  disleksije in logopedsko presejalno
                  testiranje na Primorskem

                  v longitudinalni perspektivi

                  Mateja Gačnik                  Andreja Istenič
                  Univerza na Primorskem         Univerza na Primorskem
                  Center za komunikacijo, sluh   andreja.istenic@pef.upr.si
                  in govor Portorož
                  mateja.gacnik@pef.upr.si
                  Denia Savarin
                  OŠ Antona Ukmarja Koper
                  denia.savarin@antonukmar.si

                  Otroci z disleksijo imajo težave pri opismenjevanju, bralnem razumevanju ter
                  razvoju jezikovnih veščin. Lahko so povprečno ali nadpovprečno inteligentni,
                  vendar zaradi disleksije ne dosegajo učnih ciljev pri opismenjevanju in bral-
                  nem razumevanju. Pogosto trpijo zaradi čustvenih in vedenjskih težav. Pre-
                  sejalni testi omogočajo hitro odkrivanje in s tem zgodnjo intervencijo, ki je
                  ključna pri preprečevanju poglabljanja težav. V prispevku predstavljamo zgo-
                  dovinski pogled na pojmovanje disleksije ter načine prepoznavanja disleksije
                  v Sloveniji. V empiričnem delu analiziramo rezultate presejalnega testa za od-
                  krivanje disleksije (Boruta Šalija), ki je bil več desetletij edini standardizirani
                  instrumentarij za preverjanje vrste in značilnosti primanjkljajev na področju
                  branja ter pisanja slovenskih osnovnošolcev. V vzorec so zajete šole iz obalno-
                  kraške ter primorsko-notranjske regije, kjer se sistematika več desetletij dosle-
                  dno izvaja. Analizirano obdobje sega od leta 2003 do2022.Rezultati so pokazali
                  pomembne razlike v številu vseh napisovalnih napak pri pisanju nareka tako v
                  različnih obdobjih kot med spoloma.
                  Ključne besede: disleksija, zgodovina, presejalno testiranje




             Teoretični uvod
             Disleksijo klasificiramo kot razvojno, pogosto odkrito v otroškem obdobju,
             in pridobljeno, ki nastane zaradi možganske poškodbe ali kapi (Kaisar 2020).
             Razvojno disleksijo danes razumemo kot nevrobiološko, na jeziku temelječo
             učno težavo, ki vpliva na posameznikovo sposobnost učenja branja in črko-
             vanja (Roitsch in Watson 2019). Izrazite težave pri branju, dekodiranju in čr-
             kovanju so po večini definicij neskladne oz. nepričakovane glede na druge


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.387-400
   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392