Page 387 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 387
Zgodovinski pogled na pojmovanje
disleksije in logopedsko presejalno
testiranje na Primorskem
v longitudinalni perspektivi
Mateja Gačnik Andreja Istenič
Univerza na Primorskem Univerza na Primorskem
Center za komunikacijo, sluh andreja.istenic@pef.upr.si
in govor Portorož
mateja.gacnik@pef.upr.si
Denia Savarin
OŠ Antona Ukmarja Koper
denia.savarin@antonukmar.si
Otroci z disleksijo imajo težave pri opismenjevanju, bralnem razumevanju ter
razvoju jezikovnih veščin. Lahko so povprečno ali nadpovprečno inteligentni,
vendar zaradi disleksije ne dosegajo učnih ciljev pri opismenjevanju in bral-
nem razumevanju. Pogosto trpijo zaradi čustvenih in vedenjskih težav. Pre-
sejalni testi omogočajo hitro odkrivanje in s tem zgodnjo intervencijo, ki je
ključna pri preprečevanju poglabljanja težav. V prispevku predstavljamo zgo-
dovinski pogled na pojmovanje disleksije ter načine prepoznavanja disleksije
v Sloveniji. V empiričnem delu analiziramo rezultate presejalnega testa za od-
krivanje disleksije (Boruta Šalija), ki je bil več desetletij edini standardizirani
instrumentarij za preverjanje vrste in značilnosti primanjkljajev na področju
branja ter pisanja slovenskih osnovnošolcev. V vzorec so zajete šole iz obalno-
kraške ter primorsko-notranjske regije, kjer se sistematika več desetletij dosle-
dno izvaja. Analizirano obdobje sega od leta 2003 do2022.Rezultati so pokazali
pomembne razlike v številu vseh napisovalnih napak pri pisanju nareka tako v
različnih obdobjih kot med spoloma.
Ključne besede: disleksija, zgodovina, presejalno testiranje
Teoretični uvod
Disleksijo klasificiramo kot razvojno, pogosto odkrito v otroškem obdobju,
in pridobljeno, ki nastane zaradi možganske poškodbe ali kapi (Kaisar 2020).
Razvojno disleksijo danes razumemo kot nevrobiološko, na jeziku temelječo
učno težavo, ki vpliva na posameznikovo sposobnost učenja branja in črko-
vanja (Roitsch in Watson 2019). Izrazite težave pri branju, dekodiranju in čr-
kovanju so po večini definicij neskladne oz. nepričakovane glede na druge
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.387-400