Page 66 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 66
Sodelovalno učenje
skupini je štiri, kar omogoča tudi delo v paru in komunikacijo znotraj skupin.
Zavedati pa se moramo, da bodo heterogene skupine za delo potrebovale
več časa, saj dlje traja, da se razvijejo dobri sodelovalni pogoji (Palir, 2013).
Obstaja pet načel, z upoštevanjem katerih je sodelovalno učenje najučin-
kovitejše.To so:(1) delo vskupini,(2) pozitivnasoodvisnost članovskupine,(3)
posameznikova odgovornost, (4) sodelovalne veščine in (5) struktura naloge.
Ni nujno, da se pri vsakem sodelovalnem učenju uporablja vseh pet (Skale,
2011).
Učiteljeva vloga pri sodelovalnem učenju
Učitelj ima pri sodelovalnem učenju drugačno vlogo kot pri tradicionalnem
učenju, pri katerem se učenci učijo samostojno. Razred ni več sestavljen iz
posameznikov, ampak iz skupin. Na uspešnost razreda vplivata kakovost in
količinainterakcijevnjem.Prisodelovalnemučenjuimazatoučiteljdvevlogi:
(1) vodenje razreda in (2) načrtovanje ter izvedba učne ure. Za dobro izvedbo
potrebuje drugačno znanje in kompleksnejše načine dela. Pri sodelovalnem
učenju ima največjo vlogo na začetku, a se sčasoma zmanjša, saj se učenci
naučijo pravil vedenja, sodelovanja, novega načina dela itd. Učitelji o svoji
vlogi iz svojih izkušenj največkrat navajajo naslednje (Skale, 2011):
• oblikovati skupine, predstaviti cilje, podati navodila za delo in razdeli-
tev nalog,
• opazovati in svetovati ter usmerjati,
• ni glavni vir znanja in ne daje napotkov,
•poseči v konflikte,
• ne soditi,
• poskrbeti za uporabnost znanja v vsakdanjem življenju,
• prenesti vodenje in odgovornost za učenje na učence,
• motivirati in vzbuditi zanimanje pri učencih.
Delo v skupini
Delo v skupini predstavlja bistveno značilnost sodelovalnega učenja. Ta po-
tekavmanjšihskupinah,vkaterihmorajobitivsiučenciaktivni(Palir,2013).Za
doseganje aktivnosti vseh učencev se je treba ravnati po nekaterih načelih,
in sicer: pozitivna soodvisnost, odgovornost za svoje delo in delo cele sku-
pine, neposredna interakcija med učenci, socialne veščine, podajanje jasnih
navodil in strukture, spremljanje in analiza učenja v skupinah. Kot cilj vsakega
učenja je tudi cilj sodelovalnega učenja izboljšati učni uspeh. Razlika pa je v
tem, da so učenci pri tem odvisni eden od drugega ali, drugače povedano,
66