Page 67 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 67

Delo v skupini


             da lahko skupni cilj dosežejo le takrat, ko vsak doseže svojega (Skale, 2011).
             Strokovnjaki priporočajo sestavljanje raznolikih skupin s po štirimi člani. Te
             omogočajouporaborazličnihmiselnihprocesov,kiučencepripeljejodobolj-
             šega rezultata. »Boljši« lahko pomagajo »slabšim«, kar dobro vpliva na spreje-
             manje drugačnosti – drugačnost spola, medkulturnost, posebne potrebe itd.
             Parno število članov pa omogoča dodatno sodelovanje znotraj skupin, kar in-
             terakcijo še intenzivira. Učitelj lahko skupine sestavi na več načinov: sestava
             enakomernih skupin po lastni presoji, naključna razdelitev učencev, učenci
             imajo možnost lastne razdelitve. Način razdelitve je treba upoštevati pri času,
             ki je učencem dodeljen za reševanje neke naloge ali problema. Prav tako pa
             je treba dobro premisliti, na koliko časa skupine premešati (Palir, 2013). V sku-
             pini hitro pride do izražanja različnih mnenj, zaradi česar so učenci primo-
             rani iskati argumente za svojega, sprejemati mnenja drugih, razreševati kon-
             flikte, se prilagajati itd. Z željo po aktivnosti vseh učencev učitelji velikokrat
             natančno razdelijo vloge v skupini. Najpogostejše vloge so: usmerjevalec, za-
             pisovalec, nagrajevalec, pregledovalec, redar, preskrbovalec, opazovalec, po-
             ročevalec, bralec in kontrolor. Včasih pri sodelovalnem učenju pride do disci-
             plinskih težav, ki pa se jim lahko ognemo z jasno zastavljenimi pravili vede-
             nja. Primer pravila bi bil: odgovorni smo za delo v skupini, reševanje težav,
             upoštevanje učiteljevih navodil itd. (Skale, 2011).
               Člani skupine so med seboj odvisni, saj je od posameznikovega uspeha
             odvisen tudi uspeh celotne skupine. Do tega spoznanja ne pridejo učenci
             sami, ampak je to vloga učitelja. To lahko naredi s spodbujanjem zavedanja,
             da ima skupina enak cilj. Npr. (Palir, 2013):


                • podelitev skupinske nagrade, ko vsak član osvoji postavljen kriterij,
                • vsak učenec dobi le gradivo za rešitev svojega dela, kasneje pa iz tega
                  sestavijo celoto,
                • natančna razdelitev vlog,
                • razdelitev nalog tako, da dela nihče ne more končati sam.

               Odgovornost posameznika je pri sodelovalnem učenju zelo pomembna.
             Problem nastane, ko nekdo ne prevzame odgovornosti in zato delo namesto
             njega opravi nekdo drug. Tako neodgovorni ne naredijo niti tistega dela, ki bi
             ga morali pri samostojnem učenju. Odgovornost posameznika lahko spod-
             bujamo na različne načine (Palir, 2013):

                • v celotni nalogi je viden tudi prispevek vsakega člana posebej,
                • vsakemu posamezniku naj bo dodeljena jasna naloga, drugačna od ti-


                                                                            67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72