Page 120 - Kralj-Fišer, Simona, 2024. Od genov do vedenja in naprej. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 120

od genov do vedenja in naprej
            8.1 Definicije in funkcije agresivnega vedenja

                  gresija je očitna ali prikrita, pogosto škodljiva družbena interakcija z name-
                  nom povzročiti škodo drugemu posamezniku. Lahko pa nas tudi usmeri
            Av ustvarjalne in druge praktične aktivnosti. Dominantno vedenje je vede-
            nje, namenjeno pridobivanju oziroma ohranjanju statusa, ki prinaša moč, vpliv in
            dostop do različnih virov. Agonistično vedenje je družbeno vedenje, povezano z
            agresijo, in zajema tako fizično (pretep, ugriz) in posredno (drže, grožnje, razkazo-
            vanje, podreditev, pobotanje) kot verbalno agresijo (pri ljudeh).

            V psihologiji agresivnost delimo glede na smer in obliko:
            –  navznoter usmerjena agresivnost:
            –  neposredna (občutki krivde, samomorilnost),
            –  posredna (psihosomatika, depresivnost, alkoholizem, narkomanija);
            –  navzven usmerjena agresivnost:
            –  neposredna (aktivna: telesna, besedna; pasivna: negativizem),
            –  posredna (sovražnost, sumničavost, razdražljivost).
            Glede na funkcijo je agresija lahko:
            –  instrumentalna (dosega ciljev),
            –  frustracijska (sproščanje napetosti),
            –  ustvarjalna (ohranjanje življenja, osebne integritete),
            –  razdiralna (poškodba, uničenje),
            –  obrambna (konformistična, instrumentalna),
            –  maščevalna,
            –  ekstatična,
            –  značajska (sadizem, nekrofilija),
            –  psevdoagresivnost (nehotna, igriva, samopotrditvena).
            Druge delitve agresije:
            –  ofenzivna,
            –  defenzivna,
            –  znotrajvrstna,
            –  medvrstna,
            –  materinska,
            –  impulzivna,
            –  naklepna,
            –  odzivna,
            –  spontana,
            –  čustvena (iz strasti),
            –  neosebna (instrumentalizirana).

            120
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125