Page 7 - Učilnica za življenje
P. 7

Sodobne smernice vzgoje

                  in izobraževanja za trajnostni razvoj


                  Tomaž Grušovnik
                  Univerza na Primorskem
                  tomaz.grusovnik@pef.upr.si


                          © 2024 Tomaž Grušovnik
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-403-3.7-11



             Razprave o okoljski vzgoji ali okoljski etiki se po navadi začnejo s prikazom
             katastrofalnega okoljskega stanja, ki smo mu priča. Sem gotovo spadajo an-
             tropogeno povzročene podnebne spremembe, skupaj z njimi pa cela vrsta
             relativno povezanih pojavov, od upadanja biotske raznovrstnosti do pojava
             invazivnih vrst. Sam bom za začetek postregel z drugim podatkom, ki priča o
             človekovem prekomernem poseganju v naravo, a ga srečamo manj pogosto,
             je pa podobno pereč in zgovoren: ocena biomase sesalcev nam pove, da je
             velika večina živečih sesalcev posledica človekove dejavnosti. Marsikoga ta
             podatek preseneča, saj ob »sesalcih« takoj pomislimo na slone, žirafe in kite,
             zares velike živali, za katere tako spontano, »čez palec«, menimo, da predsta-
             vljajo »levji delež« telesne mase živečih sesalcev. Sinji kit (Balaenoptera mu-
             sculus) je, denimo, največja znana žival, ki je kadar koli živela, posamezna ži-
             val pa lahko doseže težo tudi dvestotih ton. A statistika nam govori povsem
             drugo zgodbo: daleč največji delež biomase živečih sesalcev predstavljajo
             domače živali, predvsem govedo, in sicer 630 milijonov ton; morda prese-
             netljivo tem bitjem sledi masa živih človeških teles, ki znaša 390 milijonov
             ton. Človek je tako odgovoren za neverjetno milijardo in dvajset milijonov
             ton biomase živečih sesalcev, medtem ko prostoživeči sesalci, kamor sodijo
             vse »divje« oz. prostoživeče vrste sesalcev, vključno z vsemi morskimi sesalci,
             predstavljajo skopih 60 milijonov ton oz. slabih šest odstotkov vse mase ži-
             večih sesalcev (Greenspon idr., 2023).
               Čeprav je dobro, da se seznanimo s čim objektivnejšim stanjem okolja in
             onesnaženosti, pa raziskave po drugi strani kažejo, da zgolj navajanje po-
             datkov ni dovolj za spremembo načina mišljenja in ravnanja. Naj bodo šte-
             vilke še tako zaskrbljujoče in znanstveniki še tako glasni, je malo verjetno, da
             bodo zgolj z informiranjem prepričali javnost. Težava okoljskega izobraževa-
             nja namreč pogosto ni povezana s tem, da posamezniki ne bi bili seznanjeni
             z informacijami ali da ne bi vedeli, kje jih lahko dobijo, pač pa s hoteno ne-


                  Dolenc,N.,in Cotič,N.(ur).(2024). Učilnica za življenje: vzgoja in izobraževanje
                  za trajnostni razvoj. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12