Page 10 - Učilnica za življenje
P. 10

Tomaž Grušovnik


                  kar je seveda povsem v nasprotju z namenom dejavnosti. Kritična okoljska
                  vzgoja mora torej opolnomočiti ne le otroke, učence, dijake in študente, pač
                  pa tudi delavce v vzgoji in izobraževanju, predvsem pedagoge, da bomo
                  znali kritično vrednotiti dejavnosti in reflektirati svoje prakse.
                    Vzemimo še en primer: nedavno sem na zaščitenem območju Nature 2000
                  naletel na že nekoliko preraslo igralo v obliki Arhimedovega vijaka, s katerim
                  so obiskovalci lahko natočili vodo v betonirano korito in jo potem spustili
                  po umetni betonski strugi. Čemu točno služi takšna priprava? Ali ne daje ob-
                  čutka, da je narava tukaj posamezniku na razpolago, da se z njo igra? Da je
                  torej narava velika igrača? Od tu pa do ideje, da je okolje namenjeno zado-
                  voljevanju mojih potreb, je le še korak. To, da mora biti učenje prijetno, je
                  dejstvo, ki ga je poznal že Komensky v svoji Veliki didaktiki (1995). Toda to še
                  ne pomeni, da moramo naravoslovno izobraževanje na vso silo narediti zani-
                  mivo otrokom tako, da ga spremenimo v igrišče za zadovoljevanje njihovih
                  potreb. Tobogani v obliki slona ali žirafe v živalskih vrtovih teh bitij otrokom
                  ne približajo niti za ped, saj dajejo občutek, da so živali tukaj na voljo za krat-
                  kočasenje (več o problematiki komercializacije izobraževanja v akvarijih in
                  živalskih vrtovih v Lloro (2020)). Problematično je, skratka, če v naravo posta-
                  vimo igrala, ki niso neposredno povezana z osveščanjem glede intrinzične
                  vrednosti narave in bitij, ki jo poseljujejo, zato je nujno, da si v strokovni lite-
                  raturi, kakršna je pred vami, ogledamo premisleke in načela priprave kako-
                  vostnega pedagoškega procesa v okviru VITR.
                    Nahajamo se v času, ki ga marsikdo imenuje šesto veliko izumrtje, ker pa
                  je to povzročeno zaradi človekove dejavnosti, mu rečejo tudi kar iztreblje-
                  nje. Nimamo več veliko časa, da ga omilimo, kolikor se da. Pri tem lahko in
                  mora ključno vlogo igrati ravno izobraževanje. K sreči je trenutna kurikularna
                  prenova to prepoznala in problematiko VITR v obliki skupnih ciljev vase tudi
                  eksplicitno vključila. Seveda pa je uresničevanje takšnih ciljev možno le, če
                  imamo za to usposobljene pedagoge in pedagoginje. To pa lahko dosežemo
                  le z raziskavami in objavami, kakršna je pred vami. Tako je ta knjiga maj-
                  hen znak upanja v sicer precej izzivalnem obdobju temne ekologije (Morton,
                  2016).


                       Literatura
                       Bianchi, G., Pisiotis, U., in Cabrera, M. (2023). GreenComp: evropski okvir kompe-
                          tenc za trajnostnost; poročilo skupnega raziskovalnega središča v okviru zna-
                          nosti za politiko (B. Vogrinec Škraba, prev.). Zavod Republike Slovenije za
                          šolstvo.
                       Greenspon, L., Krieger, E., Sender, R., in Milo, R. (2023). The global biomass of


                  10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15