Page 28 - Scripta manent
P. 28

Lucija Čok


                    Za poznavanje prizadevanj na poti do visokega šolstva v slovenski Istri je
                  vzorčen primer razvoj izobraževanja za potrebe pomorstva. Višja pomorska
                  šola je nastala na tradiciji šolanja slovenskih pomorščakov v preteklosti v raz-
                  ličnih oblikah in različnih obdobjih: od habsburške srednje šole za matema-
                  tiko in navtiko leta 1754 (Scuola di matematica e nautica Trieste) in akade-
                  mije za trgovino in navtiko leta 1817 v Trstu do Slovenske pomorske trgovske
                  akademije leta 1947 v Kopru, ki se je leta 1949 preselila v Piran. Ljudska skup-
                  ščina Republike Slovenije je 24. junija 1960 sprejela Zakon o ustanovitvi Višje
                  pomorske šole Piran. S širjenjem študijske ponudbe in kapacitet se višja po-
                  morska šola leta 1986 preimenuje v Višjo pomorsko in prometno šolo, leta
                  1992 v Visoko pomorsko in prometno šolo, 27. decembra 1995 pa je Državni
                  zbor RS sprejel odlok o preoblikovanju visoke šole v Fakulteto za pomorstvo
                  in promet Univerze v Ljubljani.¹⁰
                    V začetku 70. let je usmeritev k policentrizmu tudi sicer dala prve rezul-
                  tate. Leta 1975 je Ljudska republika Slovenija dobila nov visokošolski zakon,
                  kateregapredlagateljicajebilapodpredsednicaIzvršnegasvetaSRSAleksan-
                  dra Kornhauser. S tem zakonom so poleg fakultet tudi akademije in višje šole
                  postale članice univerze. Po mnenju nekaterih je s tem univerza izgubila no-
                  tranjo homogenost.¹¹ Zakon so pozdravili v Mariboru, saj jim je bila s tako
                  organiziranostjo odprta pot do ustanovitve univerze.
                    Na Skupnosti obalnih občin je bila 1992 ustanovljena delovna skupina za
                  pripravostrokovnihgradivzanadaljnjirazvojvisokošolskegaizobraževanja.¹²
                  V okviru delovanja komisije sta nastala dva dokumenta: študija Dragana Ma-
                  rušiča »Obala ni več provinca«¹³ in projektna naloga »Razvoj visokega šolstva
                  na Obali«.¹⁴ Študija Dragana Marušiča med drugim poudarja, da je kulturno
                  izročilo obmorskega prostora osnova za oblikovanje visokošolskih progra-
                  mov. Ti naj bi poleg obstoječih (pomorstvo in promet, hotelirstvo in turizem
                  ter visokošolski pedagoški študij) ponujali še programe računalništva, upo-
                  rabne matematike in prevajalstva. Pokazala se je tudi potreba po programih
                  humanistike, etnologije in jezikoslovja, kmetijstva, turizma, prometa in zvez.


                ¹⁰ Elen Twrdy, Daša Fabjan, Mojca Hočevar, Barbara Ambrožič in Barbara Hvalič Erzetič, ur., Po
                  morju in kopnem v višave: zbornik ob 50. obletnici (Fakulteta za pomorstvo in promet, 2010).
                 ¹¹ Bizajl, Čas velikih pričakovanj.
                ¹² Gradivo SOO: ugotovitve, stališča in sklepi, 23. 7. 1992. Člani strokovne skupine: Aldo Črnigoj,
                  Alenka Malej, Bogdan Valentin, Danijel Božič, Dragan Marušič, Duša Krnel Umek, Luciano Mo-
                  nica, Lucija Čok in Rudi Kocjančič.
                 ¹³ Dragan Marušič, »Obala ni več provinca – ali zakaj potrebujemo v Sloveniji novo univerzo« (eks-
                  pertiza, Skupnost obalnih občin Koper, 1991).
                ¹⁴ »Razvoj visokega šolstva na Obali« (razvojni projekt, Skupnost obalnih občin, december 1992).


                  26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33