Page 115 - Čuš, Alenka, et al. ur. (2018). Družbeni in politični procesi v sodobnih slovanskih kulturah, jezikih in literaturah. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 115
slovenska ulična poezija po letu 1991 in vpliv nestrpnosti

pa dodatno prispevajo tudi stereotipne predstave v slovenski javnosti« (prav
tam, 251). Tako družbeno stanje je vodilo v formiranje radikalnejših skupin,
med katerimi sta bili v devetdesetih letih druga in tretja generacija skinov,
ki sta stopnjevali fašistično ideologijo, in raznih antipriseljenskih akcij, kot
je bila npr. leta 1999 pojavitev slovenske računalniške igre Antičefur 3D (pre-
delava kultne računalniške igre Duke Nukem 3D), kjer je igralec v vlogi kran-
jskega Janeza Slovenijo očiščeval »čefurske nadloge« (Samaluk 2008, 40).9

Vsi ti dejavniki so priseljence vzpodbudili k participaciji v kulturi, ki
je bila zanje v danih okoliščinah najustreznejša, tj. hip-hopu. Leta 1999 je
Ali En izrazil svojo družbeno identiteto: »Mt je Slovenka in fotr je od dol, /
vseeno oba si mislta, da sm čist nor« (1999, 3). Ulični pesniki v svojih besedi-
lih opozarjajo na narodnostno nestrpnost, saj pogosto tudi sami pripadajo
drugim narodnostim, zaradi česar so bili v preteklosti že segregirani:
»enim je na bad zato ker pišem se na ić js« (Ghet 2012, 1),

»In tvoj fotr me preprosto nima rad / zarad tega, ker sm oranžn +
Hrvat« (Izić 2012, 15),

»V osnovki ožigosan ker sm čudne spise pisou / od učitlou zabitih
sam zabite stvari sm slišou / biu dostrkrat čudn gledan ker sam
drgač sm se pisou« (Radić 2009, 2).
Kot zadnji bo izpostavljen primer, ki poleg omembe narodnostne

nestrpnosti izraža tudi poziv k strpnosti do drugačnih, »Me majo za čefur-
ja, ma boli me kurac sm ponosn sine / da sm iz te družine in da nosim ta
priimek […] zato sm dans, tuki js še en bosanc / nemorm ven iz svoje kože
lejga ni me sram / priznam, da sem južnjak brat / sam diham isti zrak, ko ti
/ tk da ne mi srat, ker sma ista kri« (Nemir 2012, 17).

Pozivi k strpnosti

Zaradi stopnjevane nestrpnosti v poosamosvojitveni slovenski družbi so
avtorji ulične poezije svojo prepoznavnost izkoristili za poziv k strpnosti.
Leta 2002 sta Murat in Jose izdala album V besedi je moč, v katerega sta uvr-
stila komad Od ljudi za ljudi. Sodelovala sta s pevcem Siddharte, Tomijem

9 Pri računalniški igri Antičefur 3D so bile igralcem na voljo štiri različne sobe: Če-
furji raus, Čas dela za nas, Razčefurjenje in AČ anarhija. Predvsem prva je za liter-
arnega zgodovinarja zanimiva, saj je poimenovana tako kot Vojnovićev roman iz
leta 2008, torej bi naslov lahko razumeli kot protest proti igri, ki odkrito spodbuja
nacionalizem.

113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120