Page 365 - Weiss, Jernej, ur. 2020. Konservatoriji: profesionalizacija in specializacija glasbenega dela ▪︎ The conservatories: professionalisation and specialisation of musical activity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 4
P. 365
konservator ij hrvaškega glasbenega zavoda ...

novitve konservatorija premaknila v devetdeseta leta 19. stoletja, ampak ne
v leto 1891, ko se je Klaićeva reforma šele začela, temveč v leto 1896, ko je
imela glasbena šola v primerjavi z letom 1891 z novo stavbo HGZ (zgrajeno
ob stari stavbi iz leta 1876) boljše prostorske razmere, učbenike, skoraj 50
ur pouka tedensko več, štipendiste in temeljne dokumente. Ob tem je ime-
la glasbena šola zavoda v šolskih letih 1895/96 in 1916 enake temeljne pogo-
je za ustanovitev konservatorija: pripravljalno, nižjo in višjo raven, šolske
statute in pravilnike, kvalificirane pedagoge, izdani so bili učbeniki in pri-
ročniki iz teorije, violine in zborovskega petja in končno najpomembnejše:
ustanovljena je bila šola s tradicijo in ugledom. Edina poglavitna razlika je,
da so imeli leta 1916 seveda več učencev in učiteljev kot dvajset let prej (120
učencev več in kakšnih deset učiteljev več). Predmeti so bili na splošno ena-
ki, leta 1916 so bili v primerjavi z letom 1896 v predmetnik dodani še kom-
pozicija, deklamacija, mimika in timpani. Celo funkcije vodilnih oseb šole
so ostale iste: ravnatelj, tajnik šole in nadzornica učenk (torej ne nadzorni-
ca vseh učencev, ampak samo učenk!).

Tabela 2. Primerjava glasbene šole in konservatorija HGZ

Število učencev 1895/189639 1916/191740
Število učiteljev 262 383
Število pomožnih 10 17

učiteljev 57

Predmeti Petje, operni ensemble, klavir, go- Vsi iz leta 1896
dalna glasbila, lesena pihala, rog, in še kompozicija, deklamacija, mi-
trobenta, pozavna, harfa, orgle, or- mika, timpani,
kester, komorna glasba, teorija glas-
be, harmonija, kontrapunkt in fuga,
oblikoslovje, zgodovina glasbe, hr-
vaški jezik in književnost, italijan-
ski jezik in konverzacija, instru-
mentacija in igranje partitur

Formalno lahko rečemo, da je bil konservatorij Hrvaškega glasbenega
zavoda de facto ustanovljen v šolskem letu 1895/1896. Vendar je za šolo bolj
kot njena organizacija pomembna njena vsebina – kakovost pouka. Vpraša-

to još pravno nije.« Zanimivo je, da v svoji knjigi te teze ni tako poudaril (Šaban, 150
godina Hrvatskog glazbenog zavoda, 102).
39 Izvješće Narodnoga zemaljskoga Glasbenoga zavoda u Zagrebu koncem školske godi-
ne 1895/6. (Zagreb: [Narodni zemaljski glasbeni zavod], 1896).
40 Izvještaj Konzervatorija Hrvatskoga zemaljskoga Glazbenoga zavoda u Zagrebu za
školsku godinu 1916–1917.

363
   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370