Page 117 - Blatnik, Patricia. 2020. Mreža slovenskih splošnih bolnišnic. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 117
Optimalna velikost izvajalcev zdravstvene dejavnosti 117

Podjetje torej dosega optimalno velikost z odločitvami o povečanju
ali zmanjšanju proizvodnih zmogljivosti oziroma obsega proizvodnje. V
ozadju optimalne velikosti podjetja je pridobitni motiv, pri tem pa maksi-
malnega dobička ni mogoče doseči s povečevanjem podjetja čez vse meje.
V ekonomski teoriji pravimo, da ima podjetje svojo optimalno velikost v
točki, pri kateri doseže maksimalen dobiček (Tajnikar 2006a; 2006b). Pri
tem je ključno, da je ta velikost povezana z značilnostjo povprečnih stro-
škov, ki z večanjem podjetja nekaj časa padajo, v kasnejši fazi pa začne-
jo naraščati. Če želimo opredeliti optimalno velikost podjetja, moramo
najprej spoznati, kateri so dejavniki, ki vplivajo na optimalno velikost.
Te dejavnike pojasnjujejo štiri teorije o velikosti podjetja (You 1995). Nji-
hova spoznanja nam omogočajo, da ugotovimo, zakaj so nekatera podje-
tja velika ali srednje velika, druga pa majhna. Poleg tega omenjene teori-
je pojasnjujejo, katera je tista velikost podjetja in kateri so tisti dejavniki,
ki vplivajo na velikost, pri katerih podjetje z vidika trga in lastnika posta-
ne najučinkovitejše. Štiri temeljne teorije, ki govorijo o velikosti podjetja,
so teorija transakcijskih stroškov, teorija industrijske organizacije, teori-
ja dinamičnih modelov rasti podjetja in klasična mikroekonomska teori-
ja velikosti podjetja (You 1995).

Teorija transakcijskih stroškov
Teorija transakcijskih stroškov je znana kot temeljna teorija, ki pojasnju-
je obstoj podjetja (Hicks 1935; Coase 1937; 1960). S teorijo transakcijskih
stroškov ne pojasnjujemo zgolj obstoja podjetja, ampak lahko podamo
tudi zanimive iztočnice o tem, kako veliko naj bi bilo podjetje. Osnova te-
orije transakcijskih stroškov je spoznanje, da je posamezno podjetje zgolj
alternativa tržnemu mehanizmu, ki se ukvarja z alokacijo proizvodnih
dejavnikov in vodenjem poslovnih transakcij. Razlika med podjetjem in
tržnim mehanizmom je v tem, da znotraj podjetja zaposleni v okviru vo-
denja podjetja sprejemajo odločitve, kar imenujemo administrativna ali
poslovodstvena alokacija, na trgu pa cene povzročajo tržno alokacijo (Co-
ase 1937; 1960; Williamson 1985; Wallis in North 1986; Williamson in
Winter 1991; Barzel in Kochin 1992; Medema 1997).

Vodenje znotraj podjetja in tržni mehanizem povzročata gospo-
darskim subjektom določene stroške. Z vidika teorije transakcijskih stro-
škov je ključno, da so v nekaterih primerih tržni transakcijski stroški viš-
ji kot transakcijski stroški, ki nastanejo znotraj podjetja. To spoznanje je
ključno za pojasnjevanje smiselnosti obstoja podjetja. Skladno s tem teo-
rija transakcijskih stroškov pravi, da naj bi podjetje obstajalo zato, ker je
tržni mehanizem v določenih primerih dražji kot vodenje znotraj podje-
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122