Page 118 - Blatnik, Patricia. 2020. Mreža slovenskih splošnih bolnišnic. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 118
Mreža slovenskih splošnih bolnišnic

tja (Coase 1937; 1960; Barzel in Kochin 1992; Dixit 1996; Williamson
1985; Wallis in North 1986; Williamson in Winter 1991; Rao 2003; Taj-
nikar 2006b; Dietrich 2008). Z drugimi besedami – glavni razlog obsto-
ja podjetja je dejstvo, da je smiselno, da podjetje obstaja, ko lahko znotraj
samega podjetja izvede neko transakcijo po nižjih stroških glede na ob-
stoječe tržne stroške.

Eno izmed pomembnih vprašanj je, zakaj je tržni mehanizem v neka-
terih primerih dražji oziroma neučinkovit v primerjavi z izvajanjem tran-
sakcij znotraj podjetja. Tržni transakcijski stroški nastajajo pri subjek-
tih, ki vstopajo v tržne odnose, in so povezani z možnostjo pridobivanja
ustreznih informacij, potrebnih za njihovo odločanje, in s pravilnostjo
njihovih odločitev. Pridobivanje teh informacij gospodarskim subjek-
tom povzroča določene stroške. Premajhno število informacij, nezmo-
118 žnost oblikovanja ustreznih odločitev na osnovi teh informacij in nespo-
sobnost vstopanja v večje število tržnih transakcij je tisto, kar povzroča,
da so tržni transakcijski stroški višji od transakcijskih stroškov znotraj
(Coase 1937; 1960; Williamson 1985; Wallis in North 1986; Williamson
in Winter 1991; Barzel in Kochin 1992; Dixit 1996; Rao 2003; Tajnikar
2006b; Dietrich 2008).

Skladno s tem ločimo tri izvore tržnih transakcijskih stroškov (Wil-
liamson in Winter 1991; You 1995; Tajnikar 2006b; Stiglitz 2009):
- Prvi so povezani z omejeno racionalnostjo, s katero ponazarja-

mo možnost pridobivanja ustreznih informacij, njihovega anali-
ziranja in preoblikovanja v ustrezne odločitve. Pravimo, da je na
trgu tako veliko informacij, da je posameznik informacijsko pre-
več obremenjen, da bi lahko te informacije pravilno presojal in
na tej osnovi oblikoval ustrezne odločitve. V določenih primerih
potrebuje informacije, ki jih ni moč pridobiti, ne da bi pri tem
opustil nekatere druge pridobitne dejavnosti. To pa povzroči na-
stajanje oportunitetnih stroškov informacij. Veliko število infor-
macij na trgu in njihova slaba preglednost povzročita tudi težave
pri sprejemanju poslovnih odločitev.
- Na nastajanje transakcijskih stroškov vpliva tudi asimetrija in-
formacij. Tržni partnerji pogosto nimajo enakega dostopa do in-
formacij, kar pomeni, da obstajajo večje ali manjše možnosti in-
formiranosti. Večjo ali manjšo informiranost tržnih partnerjev
tako posamezniki izkoristijo za pridobivanje svojih premoženj-
skih koristi, ki pa povzročajo stroške ne le njihovim tržnim part­
nerjem, ampak tudi neučinkovito alokacijo proizvodnih dejav-
nikov in neučinkovite tržne odločitve.
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123