Page 156 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 156
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

brez podstavljanja palca ali igranja drugih prstov čez palec. Figure pa med
seboj povezujemo na več načinov: s podstavljanjem palca (npr. pri lestvi-
cah), s približevanjem palca (npr. pri mali razložitvi akordov z desno roko
navzgor), z oddaljevanjem palca (npr. pri mali razložitvi akordov z des-
no roko navzdol). Začetni pouk klavirja sestavljajo mnoge vaje petprstnih
pozicij/vzorcev, ki razvijajo neodvisnost, hitrost, občutljivost prstov in
s tem tonsko ter ritmično izenačenost, natančnost igranja, pravilno na-
mestitev prstov v določeno pozicijo, občutek za razpon intervalov. Tako
učence pripravljajo na igro lestvic in najrazličnejših pasaž. Šele ko obvla-
dajo igranje petprstnih vzorcev, lahko začnejo z igro lestvic. Učenci naj se
vse, tako durove kot tudi molove petprstne vzorce, učijo po posluhu, s po-
skušanjem in popravljanjem napak; ni jih potrebno razlagati skozi pol in
cele tone.

Chopin je za začetno pozicijo zaradi naravne pozicije daljših prstov
na črnih tipkah in s tem čim naravnejšo začetno postavitev roke predla-
gal: E-FIS-GIS-AIS-H (ali HIS). Potrebnih je veliko ponovitev, da se vzor-
ci vgradijo v živčni sistem. Dobro je, če jih igrajo skozi vso klaviaturo, pri
čemer ena roka prehaja čez drugo. To je lažje, če so predhodno na enak na-
čin igrali sozvočne kvinte. Vaje »roka čez roko« pripomorejo h gibanju cele
roke in telesa v odnosu s klaviaturo, brez nepotrebnega presedanja na kla-
virskem stolu.

Ko obvladajo igranje s težo in koordinacijo rok ter prstov, lahko zač-
nejo igrati legato; najprej legato dveh tonov, nato treh, štirih in nazadnje
petih. Učijo se prenosa teže z enega prsta na drugega. Prispodoba je lahko
hoja – obe nogi nista nikoli hkrati v zraku. Prstno »hojo« lahko vadijo na
zaprtem pokrovu klavirja. To nato prenesejo na tipke, pri čemer prvi prst
rahlo sprosti težo in ga tipka dvigne, ko drugi prst že pritisne drugo tipko.
Pri tem občuti prenos teže roke s prsta na prst.

Primer 29: Vaje za igranje dveh, treh, štirih in petih tonov v petprstni
poziciji

A)

D. R. 23 œœœŒ 34 œœœŒ 45
12
œœœœ 2 œœœœ 1 œœœœ
&c œ œ œ œ œ œ œ Œ
43 œœœœ 32 œœœœ 21
L. R. 5 4
œœœŒ 4 œœœŒ 5 œœœŒ
3

&œ œ œ Œ œ œ œ œ

3

154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161