Page 164 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 164
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

(Ges-dur), Cis-dur (Des-dur) imajo načelo: palec igra na bele tip-
ke, srednji prsti pa igrajo na skupinah dveh in treh črnih tipk, kot
že omenjeno.
– V desni roki v F-, B-, Es- in As-duru palec igra C in F, 4. prst pa B.
V levi roki v B-, Es- in As-duru 4. prst igra nov nižaj.
Roskellova (2020) pa predlaga naslednje splošno pravilo prstnih redov
pri lestvicah:
– Ko potujemo navznoter proti sredinskemu C, je palec pred črno
tipko.
– Ko potujemo navzven, palec sledi tonu za črno tipko.
Tako bi bil prstni red za D-durovo lestvico navzgor v levi roki nas-
lednji: 2-1-4-3-2-1-3-2. Torej, 4. prst na ton Fis in 3. prst na ton Cis, tako
da palec v smeri navzdol podstavimo za črno tipko. Avtorica (2020) meni,
da ta sprememba uveljavljenega načina prstnega reda izkazuje takojšnje in
dramatično izboljšanje igranja lestvic. Učenci igrajo lestvico hitreje, bolj
tonsko izenačeno in natančneje kot pri konvencionalnem prstnem redu, ki
je pri D-duru enak kot za C-dur – v levi roki navzgor, torej: 5-4-3-2-1-3-2-1.
Lestvične tone in prstni red se učenci lažje učijo, če čim prej igrajo le-
stvice čez dve oktavi. Verbalizacija prstnih redov je v pomoč (Baker-Jordan,
2004); torej igranje lestvice s hkratnim govorjenjem ali petjem števil prstov,
ki igrajo. Prav tako igranje z zaprtimi očmi podpira vizualizacijo vzorcev
po belih in črnih tipkah. Ko je čas za učenje lestvic z obema rokama sku-
paj, naj igrajo najprej lestvice s simetričnimi vzorci in z več predznaki pro-
tipostopno: E-, Es-, H-, Des-, Ges-dur. Črne tipke jasneje opredelijo vzorce,
meni tudi Jacobsonova (2015). Ko znajo te lestvice igrati tekoče protiposto-
pno, jih začnejo vaditi vzporedno. Nato se tudi ostale lestvice (C-, G-, D-,
A-, F-, B, As-dur) učijo igrati z obema rokama skupaj. Sledijo molove lestvi-
ce. Vadenje s hitrim izmenjavanjem lestvice z levo roko navzgor in desno
roko navzdol ob hkratnem govorjenju prstnih števil »3« in »4«, ko se po-
javita, bo učencu pomagalo osredotočiti se na najtežji del – prenos ustre-
znega prsta čez palec. Nadalje se kontrola tonske in ritmične izenačenosti
ter hitrost razvijajo skozi leta igranja lestvic na naslednji način: ena oktava
navzgor in navzdol v četrtinkah, dve oktavi v osminkah, tri oktave v trio-
lah in štiri oktave v šestnajstinkah. Tempo četrtinke ostane enak skozi vse
štiri načine. Sčasoma učenec vse štiri načine igra zaporedno brez pavze. Ko
so toni, prstni redi in igranje z obema rokama skupaj avtomatizirani, je va-
denje lestvic je dobro variirati na naslednje načine:

162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169