Page 166 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 166
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

Igranje lestvic v vzporednih sozvočnih tercah na naprednejših ravneh
pripravlja učence na igranje sozvočnih intervalov legato v pasažah. Ni pot-
rebno igrati v vseh tonalitetah, dovolj je izbor tonalitet z raznolikimi vzorci
črnih in belih tipk (H-, As-, A-, G-, D-dur …). Največkrat predlagan prstni
red je 1-3, 2-4, 3-5, so pa tudi druge možnosti igranja sozvočnih terc, ki jih
včasih zahtevajo skladbe, kot so: 1-5, 1-4, 1-2, 2-5, 2-3. Pri teh širših ali ožjih
položajih glede na interval je še posebej pomembna pozornost, da ne pride
do napetosti v roki. Vezave niso zmeraj možne; načeloma se vežejo zgornji
toni pri lestvici navzgor in spodnji pri lestvici navzdol. Morebitne napeto-
sti prepreči uporaba raznolikih prstnih redov in drsenje prsta s tipke na tip-
ko – predvsem s črne na belo. Tonsko in ritmično izenačenost se lažje do-
seže, če sta oba prsta, preden zaigrata, za hip tik nad tipko; en prst namreč
potuje dlje kot drugi in je zato lahko počasnejši ali pa zaradi večje hitro-
sti glasnejši. Pozorno poslušanje sinhronih tonov je pomembno. V pomoč
sinhronemu igranju obeh tonov je tudi rahel gib roke in zapestja navzdol
za hkraten pritisk tipk. Ta gib pa z vajo postopoma zmanjšujemo; zapestje
ostane mehko, prsti pa morajo delovati neodvisno in sinhrono. Pazimo, da
prsti niso preveč zaokroženi, temveč ohranjajo naravno pozicijo. Prsti, ki
ne igrajo, počivajo na tipkah. Takoj ko pa zaigrajo, sprostimo vsakršno na-
petost. Prav tako ohranjamo linijo prstov s podlaktjo.

Razložitve. Glavni namen vadenja razložitev je razvijati horizontalno
gibanje rok, lateralne gibe zapestja in graditi spominske temelje najrazlič-
nejših vzorcev razloženih intervalov. Razen tega se ta tehnični element po-
javlja v mnogih skladbah. Razložitve delimo na male in velike. Začeti je
potrebno z malimi razložitvami, pri katerih še ni podstavljanja palca, učen-
ci pa že zaznavajo razpone posameznih intervalov med prsti. Te morajo us-
vojiti do te mere, da roka samodejno zavzame pravilno pozicijo glede na
vrsto obrata: kvintakord, sekstakord, kvartsesktakord. Ustrezen prstni red
bo prispeval k tekočemu izvajanju. Palec je v nenehnem gibanju, ko se prib-
ližuje dlani ali oddaljuje.

Primer 35: Mala razložitev kvintakorda z obrati; triglasno

D. R. œ5 œ1 œ3 œ5 œ5 œ3 œ1 œ5

& 43 1 3 5 1 2 œ5 1 œ3 531 135 œ3 1 œ5 2 1 531

œ œ œ œ œ œ œ œ œ œœœ

L. R. 5 3 1 531 521 125 135 135

164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171