Page 168 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 168
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

Razložitve je potrebno vaditi čez več oktav, da se vzpostavijo ustrezni vzor-
ci, prstni redi in fizični gibi.

Splošno pravilo prstnih redov pri igranju razložitev je, da če se razlo-
žitev začne na beli tipki, pride nanjo palec (torej 1-2-3-1 …), če pa se začne
na črni tipki, pride palec na prvo naslednjo belo tipko. V desni roki je tako
pri igranju razložitve navzgor, v levi roki pa navzdol; za nasprotno smer ve-
lja ista pot, isti prstni red. Možno pa je z desno roko razložitev na beli tip-
ki začeti tudi z 2. prstom (2-3-1-2-3-1 …) in se tako izogniti kvartnemu raz-
ponu pri podstavljanju palca. To je še posebej primerno za roke z manjšim
razponom.

Jacobsonova (2015) opozarja na neustrezne gibe pri podstavljanju pal-
ca, če se pretirano zahteva igranje legato; komolec se dvigne, pri čemer gre
tudi roka iz svoje linije, in ko mora palec zaigrati, se morajo palec, zape-
stje in roka spustiti nazaj v pozicijo, kar povzroča pretirane gibe in pouda-
rek. Prav tako neustrezno je igranje s palcem po celotni strani namesto le s
stranskim delom blazinice. Zato predlaga vajo s sozvočnimi akordi, pri če-
mer se roka giba le lateralno in ne navzgor ali navzdol. Vajo smo priredi-
li. V pavzah se torej roka lateralno, tik nad tipkami, prestavi brez podstav-
ljanja palca.

Primer 38: Vaja za veliko razložitev v H-duru

“” 5 3
œ5 ##œJœœœ12 ‰ œ3
D. R. ##œœœJ32 œ1 ##œœœJ23 ‰ œ1 œœœœJ32 ‰ Jœœœ21 #œ3 2
#œJœœ1
& 44 1 ##œœœ32 j ‰ 1 ‰ ‰ ‰ 3 #œœœ12j ‰

œ œ #œ

& œ ##œœœJ ‰ œ ##œœœj ‰ ? œ ##œœœJ ‰ œ ##œœœœj ‰ ##œœœ œœœœj ‰ ##œœ œœœJ ‰ & ##œœ œœœj ‰ ##œœ œœœJ ‰

1 2 1 1 2 2 12 12 1
L. R. 4 4 4 4
12 2 5

44 14

2
4
5

Ko to učenci obvladajo, igrajo razložitev s posameznimi toni, vendar
pa bo razmišljanje o skupini tonov pripomoglo k bolj tekočemu in tonsko
izenačenemu igranju. Sproščena roka vodi gibanje, palec iz prvega sklepa
se prožno giba skupaj s podlaktjo v smeri igranja razložitve in se začne gi-
bati v tej smeri, takoj ko odigra, zapestje je mehko in zračno, obok v dla-
ni nudi prostor palcu; tako ne pride do sunkovitih gibov komolca navzven.
Da ne bi prišlo do napetosti, lahko dopustimo rahlo prekinitev legata pri
spremembi pozicije; izvedba tonsko izenačene razložitve z gladkimi, spro-
ščenimi lateralnimi gibi je pomembnejša od popolnega legata. V hitrem

166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173