Page 189 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 189
koncepti in veščine učenja klavirja

5.4.8 Artikulacija

V glasbi izraz artikulacija pomeni načine povezovanja ali ločevanja tonov
in je tako pomembno sredstvo glasbenega izraza, tesno povezanega z zna-
čajem in s stilom skladbe. Tehnični vidik izvajanja artikulacije ima po-
membno vlogo za ustrezno izvajanje in razumevanje le-tega, zato je arti-
kulacija vključena v podpoglavje o tehničnih veščinah. Seveda pa je nujno
potrebno, kot tudi pri tehničnih prvinah, imeti nenehno v mislih muzikal-
no izražanje.

V osnovi ločimo dva načina, vezano in nevezano igranje, pri obeh pa
je nešteto odtenkov. Prav zaradi teh odtenkov so klasifikacije nujno nepo-
polne, a bomo zaradi lažje preglednosti nekaj načinov artikulacije razvrsti-
li v tri skupine: vezane načine, nevezane načine in prehodne načine, kot jih
imenuje Zlatar (1982). Prehodni načini se nahajajo med vezanimi in neve-
zanimi načini; skupna sta jim hiter tempo in natančna večja ali manjša lo-
čenost med toni. Tako predstavljajo višjo stopnjo razvoja klavirske tehnike.

Vezani načini. Igranje legato je za pianiste poseben izziv, saj toni na
klavirju začnejo pojenjati, takoj ko jih zaigramo, in tako začetek naslednje-
ga tona zazveni glasneje, če ga zaigramo na enak način. Medtem pa lahko
pihalci, pevci in godalci zadržijo dinamično raven igranega tona ali ga celo
jačajo. Lepo in učinkovito igranje legato je pri pianistih odvisno od pozor-
nega poslušanja vsakega tona, vključno z njegovim začetkom in koncem,
ustrezne tonske gradacije posameznega tona v frazi, pozornega pedalizira-
nja, kjer je to ustrezno, in učinkovitih prstnih redov (Roskell, 2020). Prstni
red načrtujemo vnaprej. Pedal ne sme nadomestiti prstnega legata, kjer je
le-ta mogoč. Celotna roka, vključno z ramo, s komolcem in z zapestjem, je
sproščena in se giba mehko in povezano, skladno z legato linijami; izogiba-
mo se nenadnim, okornim gibom.

a) Običajni legato: Izvaja se z mehkim prenašanjem teže s prsta na
prst, ki igra z vrhovi blazinic. Zvok je jasen in poln ter tako prime-
ren za lestvične pasaže, figure v tehničnih vajah in etudah ipd.

b) Melodični legato: Izvaja se s prsti, ki z mehkim, večjim delom bla-
zinice igrajo neposredno s površine tipke. Ton je mehkejši in tako
primeren za pasaže, v katerih dominira melodičnost. V mehkem
delu prstne blazinice je tudi več živčnih končičev kot prav v koni-
ci prsta, zato lahko pianisti igrajo z večjo občutljivostjo, ko igrajo
z bolj iztegnjenimi prsti in celotno blazinico prsta.

187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194