Page 188 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 188
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja
sov hkrati. Med njimi so dinamični in ritmični kontrasti. Zato so potreb-
ne predhodne vaje, ki zajemajo tudi različne prstne rede pri vodenju glasov:
podstavljanje krajšega prsta izpod daljšega, igranje daljšega prsta čez kraj-
ši, nema menjava prstov, drsenje prsta s tona na ton, najpogosteje palca, ipd.
Primer 63: Vaje za podstavljanje krajšega prsta izpod daljšega, igranje
daljšega prsta čez krajši, nemo menjavo prstov in drsenje palca s tona
na ton za pripravo igranja polifonije
54545454 5
2-1 2-1 2-1 2-1
43434343 2-1
& œw œ œ œ
&c 1 2 1 2 1 2 1 2 ww
œ œ œ œ œ œ œ œ 15
4 15 4 15 4 15 4 ˙ nœ
& 43 1 ˙ nœ 1 nœ bb˙œ1 ˙ nœ bbœ˙1
˙
bbœ˙ bbœ˙
Igranje teh in podobnih vaj počasi in tiho bo preprečilo napetosti. Prav
tako je glasove potrebno vaditi z raznoliko dinamiko. Vaje naj se izvaja-
jo tako z desno kot z levo roko. Podobne vaje lahko sestavijo učenci sami.
Strategije učenja polifonih skladb ali pasaž:
– Premišljeno zapisati prstne rede za vse tone, da se posamezni deli
in glasovi lahko vadijo z natančnimi prstnimi redi.
– Kadar gre za vodenje več kot dveh glasov, je potrebno vaditi vse
možne pare glasov, preden se vse glasove igra hkrati.
– Pare glasov vaditi z različno dinamiko – en glas forte, drugi pia-
no – in z različno artikulacijo. To učencu pomaga slišati vsak po-
samezni glas.
– Pozorno vaditi le srednji glas – še posebej, če linija prehaja iz igra-
nja z eno v igranje z drugo roko. Če je srednjih glasov več, se pos-
vetimo vsakemu posebej.
Zlatar (1982) opozarja ne pogoste težave pri izvajanju zadržanih gla-
sov. Učenci pri igranju večglasja z eno roko pogosto dolgih tonov ne za-
držijo do konca, kar je posledica slabe slušne predstave. Te dolge tone je
potrebno slišati – ne zgolj »držati«. Četudi včasih popolnoma pojenjajo, je
zadržanje pomembno, saj prosta struna skozi alikvote deluje na zvok, hkra-
ti pa tudi vpliva na zavestno vodenje glasu.
186
sov hkrati. Med njimi so dinamični in ritmični kontrasti. Zato so potreb-
ne predhodne vaje, ki zajemajo tudi različne prstne rede pri vodenju glasov:
podstavljanje krajšega prsta izpod daljšega, igranje daljšega prsta čez kraj-
ši, nema menjava prstov, drsenje prsta s tona na ton, najpogosteje palca, ipd.
Primer 63: Vaje za podstavljanje krajšega prsta izpod daljšega, igranje
daljšega prsta čez krajši, nemo menjavo prstov in drsenje palca s tona
na ton za pripravo igranja polifonije
54545454 5
2-1 2-1 2-1 2-1
43434343 2-1
& œw œ œ œ
&c 1 2 1 2 1 2 1 2 ww
œ œ œ œ œ œ œ œ 15
4 15 4 15 4 15 4 ˙ nœ
& 43 1 ˙ nœ 1 nœ bb˙œ1 ˙ nœ bbœ˙1
˙
bbœ˙ bbœ˙
Igranje teh in podobnih vaj počasi in tiho bo preprečilo napetosti. Prav
tako je glasove potrebno vaditi z raznoliko dinamiko. Vaje naj se izvaja-
jo tako z desno kot z levo roko. Podobne vaje lahko sestavijo učenci sami.
Strategije učenja polifonih skladb ali pasaž:
– Premišljeno zapisati prstne rede za vse tone, da se posamezni deli
in glasovi lahko vadijo z natančnimi prstnimi redi.
– Kadar gre za vodenje več kot dveh glasov, je potrebno vaditi vse
možne pare glasov, preden se vse glasove igra hkrati.
– Pare glasov vaditi z različno dinamiko – en glas forte, drugi pia-
no – in z različno artikulacijo. To učencu pomaga slišati vsak po-
samezni glas.
– Pozorno vaditi le srednji glas – še posebej, če linija prehaja iz igra-
nja z eno v igranje z drugo roko. Če je srednjih glasov več, se pos-
vetimo vsakemu posebej.
Zlatar (1982) opozarja ne pogoste težave pri izvajanju zadržanih gla-
sov. Učenci pri igranju večglasja z eno roko pogosto dolgih tonov ne za-
držijo do konca, kar je posledica slabe slušne predstave. Te dolge tone je
potrebno slišati – ne zgolj »držati«. Četudi včasih popolnoma pojenjajo, je
zadržanje pomembno, saj prosta struna skozi alikvote deluje na zvok, hkra-
ti pa tudi vpliva na zavestno vodenje glasu.
186