Page 192 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 192
moj pr ijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in str ategije pouk a klavirja

Primer 65: Košarka, I. in J. Pucihar

{& 44 2 œ. œ. œ. œ. œ. œ. Œ ∑ œ. œ. œ. Œ

œ. - -KO ŠAR KO -VO DIT' ZNAM.

JAZ ∑ -RAD -DO BRO -ŽO GO ∑
I GRAM;
& 44 œ. œ. œ. œ.

2

{& ∑ ∑ 2 œ. œ. œ. œ. œ. Œ
RES
& œ. - -KO ŠAR KO -RAD œ. œ. -ŽO GO -VO DIT' ZNAM!
3 I GRAM;
œ. œ. œ. -DO BRO œ. œ.
œ. œ. œ. Œ œ. œ. œ. Œ
Œ œ.
2

Ton staccata je odvisen od dela prstov, zapestja, podlakti in nadlak-
ti ter koordinacije med njimi. Baker-Jordanova (2004) predlaga vadenje
petprstnih pozicij s tremi različnimi izvedbami staccata:

– Staccato s podlaktjo: Učenec dvigne podlaket malo nad klaviatu-
ro. Preverimo, če je rama sproščena. Z gibom navzdol prst zaigra
tipko in roka se odbije nazaj v prvotni položaj. Zapestje se ne upo-
giba, temveč se giba kot del roke. S tem staccatom se lahko izvede-
jo najglasnejši in najdlje trajajoči toni izmed treh načinov.

– Zapestni staccato: Učenec dvigne roko malo nad klaviaturo.
Preverimo, če je rama sproščena. Z zapestnim gibom navzdol, pri
čemer podlaket ostane v ravnini, prst zaigra tipko in se vrne, »od-
bije« nazaj v prvotni položaj. Zapestje ne sme biti prenizko, da ne
preobremenimo mišic iztegovalk, temveč ostane dolgo, mehko in
prožno.

– Prstni staccato: Podlaket in zapestje sta v ravnini s komolcem in
prsti počivajo na površini tipk. Preden prst pritisne tipko, se za-
pestje rahlo dvigne in nato spusti navzdol, prst pa zaigra tipko s
pritegovanjem prstne blazinice proti dlani. Ta gib sprosti prst in
zapestje se dvigne v prvotni položaj. Gre za hitre gibe, ki lahko iz-
vedejo zelo kratek ton.

– Zlatar (1982) navaja tudi staccato z roko: igramo ga pri večjih raz-
daljah, skokih ali v primerih, ko je potrebna glasna dinamika.

Najpogosteje pa igramo s kombinacijo različnih gibov.
Baker-Jordanova (2004) prav tako opozori na pomen učenja odteglja-
jev – torej dveh ali treh not pod lokom. Če ni označeno drugače, se odtegljaj
skoraj vedno izvaja z lahkim prijemom zadnjega tona odtegljaja. Pri tem se

190
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197