Page 187 - Pucihar, Ilonka. 2023. Moj prijatelj klavir za učitelje: koncepti, veščine in strategije pouka klavirja. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 187
koncepti in veščine učenja klavirja

Za pravilen tempo je dobro »nemo« vadenje – zgolj z gibom roke po po-
vršini klaviature in pri tem zaigramo prvi ter zadnji ton natanko v tempu
(Zlatar, 1982). Roka mehko in sproščeno potuje nad klaviaturo. Glissande
lahko učenci igrajo že v zgodnjih fazah učenja klavirja, saj ponujajo vzne-
mirljivost širokega zvočnega obsega klavirja, hkrati pa spodbujajo uporabo
svobodnega giba rok po celotni klaviaturi (Roskell, 2020). Glissande lahko
najdemo v nekaterih skladbah, učenci pa jih radi uporabljajo tudi v ustvar-
janju lastnih skladb in improvizacij. Sprva jih igrajo tudi s celo dlanjo ali z
vsemi prsti hkrati po blazinicah, kar je sicer okornejše, a je za začetek laž-
je kot z nohtom enega ali dveh prstov. Tudi uporaba desnega pedala olaj-
ša izvedbo.

Priprava na igranje polifonije. Polifonija zahteva subtilno vodenje gla-
sov; kateri koli glas lahko izstopa, glasovi se lahko križajo, dinamično so
lahko »samosvoji« (npr. en glas crescendo in drugi decrescendo) in je zato
potrebna vešča neodvisnost rok in prstov. Izvajanje glede na težavnostno
stopnjo poteka na različne načine: vsaka roka igra en glas, dvoglasje se iz-
vaja z eno roko, en glas se izvaja menjaje z obema rokama, vsaka roka igra
več glasov.

Začetni kanoni vodijo v polifoni način razmišljanja. Zato je dobro, da
učenci že zgodaj berejo, poslušajo in izvajajo različne načine gibanja melo-
dije – vzporedno, obrat, protipostop (glej primer 31) – ter kanone prepros-
tih pesmi. Učinkovita priprava so tudi pesmi po posluhu in skladbe z izva-
janjem melodije v spodnjem glasu – z levo roko in spremljave v zgornjem
– z desno roko. To učence pripravi na poslušanje linije v spodnjem glasu.

Nadalje so dobra priprava za izvajanje polifonije najrazličnejše tehnič-
ne vaje, ki vsebujejo vzorce s pogostimi spremembami smeri. Sestavijo jih
lahko tudi učenci sami.

Primer 62: Vaja, ki vsebuje vzorce s pogostimi spremembami smeri za
pripravo igranja polifonije

1 3 42 1

{& c œœœœœœœœœœœœœœœ#œ œœ#œœœœœœœœœœœœœ#œ œ#œ#œœœœœœœœœœœœœ#œ µ
?c œ œ œ œ œ œ œ œ œ #œ œ œ œ œ œ #œ #œ œ œ œ œ µ

55

Pri igranju večglasja z eno roko se lahko dva glasova gibata v isti sme-
ri, v protipostopu, lahko en glas miruje in se drugi giba, lahko se en glas
giba v daljših in drugi v krajših notnih vrednostih, lahko pa se giba več gla-

185
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192