Page 249 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 249
Slikanice v prvem starostnem obdobju

V drugem letu starosti branje slikanic pomaga otrokom razumeti, da so
slike v knjigi simboli oz. predstavitve objektov (Snow in Ninio 1986 po Dwyer
in Neuman 2008). Prav zato je zelo pomembna stopnja podobnosti med sliko
in predmetom (Ganea, Bloom Pickard in DeLoache 2008). Otroci v drugem
letu starosti spoznajo novo besedo ob sliki v slikanici in jo prenesejo na realni
predmet ter obratno, ko spoznajo novo besedo za realni predmet, jo prepo-
znajo tudi v realistični upodobitvi v slikanici. Hkrati pa tega niso sposobni na-
rediti, če je namesto realistične upodobitve prisotna karikaturna. Slednje je
pomembno predvsem pri oblikovanju informativnih slikanic. Z likovnega vi-
dika v drugem razvojnem obdobju za otroke izbiramo slikanice s poznanimi
podobami, npr. družina, obrazi, hrana, igrače, tematske vsebine, podobe pa
naj bi bile na vsaki strani slikanice (Dwyer in Neuman 2008). Okoli tretjega
leta otrokove starosti postane pomembna vsebina, otroci se že osredotočijo
na zgodbo, in sicer prerastejo stopnjo preprostega opazovanja slik in poime-
novanja (Dwyer in Neuman 2008).

V predbralnem obdobju otroci razbirajo pomene iz ilustracij v slikanicah.
Ob branju slikanic in slikanic brez besedila se naučijo rokovati s knjigo, ko-
mentirajo ilustracije, sledijo pripovedi in uporabljajo različne strategije. Te
so: iskanje (iskanje podatkov iz besedila, slike, lastnih izkušenj), navzkrižno
preverjanje (preverjanje, ali je neka nova informacija skladna s tem, kar že
poznajo), popravljanje samega sebe (na podlagi novih informacij otroci spre-
menijo pomen tega, kar so že prebrali oz. slišali) in ponovno branje (Lysaker
in Hopper 2015).

Oblikovne posebnosti slikanic za najmlajše otroke
Slikanice, ki so namenjene otrokom v prvem starostnem obdobju, se od dru-
gih knjig bistveno razlikujejo po materialu. Izdelane so iz blaga, umetne mase
ali največkrat iz kartona. Blago in umetne mase, torej mehkejši materiali, ro-
kovanje s knjigo omogočajo že dojenčkom. Pojavljajo pa se tudi kartonke, ki
imajo mehkejše platice (slika 1). Slikanice, ki so namenjene otrokom v prvem
starostnem obdobju, se razlikujejo tudi po velikosti (slika 2) in obliki (slika 3).

Med slikanicami, ki so namenjene otrokom prvega starostnega obdobja,
lahko najdemo takšne nepravilnih oblik, ki posnemajo upodobljene like
(prim, avtobus, polh). Nekatere slikanice za malčke izhajajo kot zbirke, npr.
dela Lorelle Rizzatti (1993); izdane so lahko tudi v kompletu, npr. škatla Moja
knjižnica: prve besede, ki vsebuje osem slikanic (Hrana 2018), gre za prevode
kompleta Building Blocks Learning Library: First Words. Nekaj je tudi slikanic,
ki imajo dodane ročne lutke ali pa različne odprtine, npr. delo Erica Carla Zelo
lačna gosenica (1997).

249
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254