Page 258 - Čotar Konrad Sonja, Borota Bogdana, Rutar Sonja, Drljić Karmen, Jelovčan Giuliana. Ur. 2022. Vzgoja in izobraževanje predšolskih otrok prvega starostnega obdobja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 258
ja Batič in Dragica Haramija

kot stalni ustvarjalni tim (Krempl 2003; 2009a; 2009b), Cvetka Sokolov z raz-
ličnimi ilustratorkami, npr. z Ano Zavadlav (Sokolov 2012) ali Tanjo Komadina
(Sokolov 2014), ter Slavica Remškar z Bojano Dimitrovski (2013).

Proti koncu prvega starostnega obdobja otrokom ponudimo kakovostne
leposlovne slikanice s trdimi platnicami in tankimi (navadnimi) vložnimi listi;
paziti je treba, da besedila niso predolga in da motivno-tematsko ustrezajo
tej starosti. Podajamo nekaj primerov kakovostnih izvirnih slovenskih slika-
nic, ki so bile preizkušene tudi z otroki tega starostnega obdobja.⁵

Sklep

Leposlovne in informativne slikanice, ki so primerne za prvo starostno obdo-
bje, imajo enake zakonitosti kot vsa kakovostna literatura: spoznavna, etična
in estetska plast morajo biti v besedilu, ilustraciji in v njuni interakciji (oz.
vsebinsko-oblikovnem odnosu) odlične. Z vsebinskega stališča morajo biti
izbrana takšna besedila, ki jih otrok zmore razumeti (paziti je potrebno na
dolžino besedila, na število različnih besed, ki se v nekem besedilu pojavljajo,
na temo in motive, ki so otroku blizu), zanemarljiva pa ni niti oblikovna po-
doba (materiali, velikost, oblika slikanic ipd.).

Leposlovne slikanice za dojenčke in malčke morajo biti skrbno izbrane, na-
menjene morajo biti njihovim kognitivnim zmožnostim. Različne skrajšave,
ki jih najdemo na tržišču, so večinoma zgrešene, saj gre za prirejanje besedil,
namenjenih bistveno starejšim otrokom. Ali, kakor opozarjajo v smernicah
za otroške knjižnice, namenjene populaciji od 0–18 let (International Federa-
tion of Library Associations 2018, 13): »Otroci niso homogena ciljna skupina.
Njihove različne sposobnosti, nadarjenosti, talenti in potrebe se razlikujejo
glede na njihovo starost, kulturno, sociološko in ekonomsko ozadje.« V pr-
vem starostnem obdobju, ko se otrok šele uči besedišča in osnovnih kon-
ceptov razumevanja sveta, ne more razumeti besedil – četudi zelo skrajša-

⁵ Npr. Pojte, pojte, drobne ptice, preženite vse meglice (2017), Pleši, pleši, črni kos! (2017), Biba buba
baja (Voglar 2019), Živalske uspavanke (Prap 2018), Male živali (Prap 2006), Moj očka (Prap 2007),
Kuža Pazi (Bitenc 2007), Lestev in sirček (Košuta 2001), Lonček na pike (Štefan 2019), Škratje v sadov-
njaku (Gregorič Gorenc 2017č), Škratje na vrtu (Gregorič Gorenc 2017b), Škratje v gozdu (Gregorič
Gorenc 2017c), Škratje na kmetiji (Gregorič Gorenc 2017a), Muca Copatarica (Peroci 1957), Plašček
za Barbaro (Zupan 1974), Mali medo (Kovač 2019), Kako sta Bibi in Gusti preganjala žalost (Mlakar
2004), Kako sta Bibi in Gusti porahljala prepir (Mlakar 2006), Kako sta Bibi in Gusti sipala srečo (Mla-
kar 2010), Velika žehta (Möderndorfer 2011), Petelinček (Radovanovič 2014), Iščemo hišico (Štefan
2019), Žiga špaget gre v širni svet (Kermauner 2010), Žiga špaget je za punce magnet (Kermauner
2017), Sovica Oka (Makarovič 2017), O mrožku, ki si ni hotel striči nohtov (Svetina 1999), Mrožek
dobi očala (Svetina 2003), Ringaraja (Svetina 2009), Medved in Miška 1 (Koren 2010), Medved in
Miška 2 (Koren 2013).

258
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263