Page 17 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 17
IBALNO POUČEVANJE:
TEMELJNI RAZMISLEKI

opuščanje gibanja je, žal, že pogosta negativna praksa

Aktualni model gibanja, ki se je razširil v razvitih državah sveta, temelji na min-
imalni rabi gibanja in premikanja telesa v vsakdanjem življenju – tako pri delu
kot v prostočasnih dejavnostih. Zgodovinski pogled na človekov gibalni raz-
voj in gibalno učenje v procesu evolucije kaže, da je bilo gibanje ključnega
pomena za prehod iz primitivnega v civilizirano obliko življenja. Poleg ned-
vomnih prednosti ima sodobni življenjski slog tudi slabosti, ki jih stroka (Za-
vršnik in Pišot, 2005; Gabrijelčič Blenkuš, 2013; Grey-Thompson idr., 2014) pre-
poznava kot sindrom primanjkljaja gibanja. Lahko bi že govorili o epidemiji
gibalne nedejavnosti, ki je opredeljena kot četrti dejavnik globalne umrljivosti
(WHO, 2011). Številne raziskave povzemajo, da v zgodovini človeštva še nis-
mo bili tako malo gibalno in/ali športno aktivni. Še posebej to velja za otroke,
ki so gibanje nadomestili s prezgodnjim sedenjem in ležanjem pri skoraj vseh
vsakodnevnih opravilih in dejavnostih. Dandanašnje minimaliziranje gibanja,
tako razvijanja prirojenih gibalnih sposobnosti otrok kot naravnih in sestavl-
jenih oblik gibanja mladostnikov ter vzdrževanja in rehabilitacije gibalne zmo-
gljivosti odraslih, nakazuje uvajanje trenda življenjskega sloga z minimalno ra-
bo ali brez gibanja. Človeško telo, v dolgi evoluciji razvito za gibanje, opušča
svojo ključno funkcijo in jo prepušča nadomestnim, vse pametnejšim stro-
jem in napravam. Pri ozaveščenih posameznikih se sicer gibanje vključuje v
življenjski slog, vendar bolj kot kompenzacija pomanjkanja gibanja in ne kot
dosedanji, za človeštvo značilni način življenja.

17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22