Page 20 - Retar, Iztok. 2022. Zgodnje gibalno učenje in poučevanje. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 20
dnje gibalno učenje in poučevanje

mehko in učinkovitejše. Vzrok je v ustvarjanju novih sinaptičnih povezav. Pri-
dobljena gibalna izkušnja se namreč realizira kot okrepitev mednevronskih
povezav (Gopnik, Meltzoff in Kuhl, 2001). V procesu gibalnega učenja učenec
usvoji gibalna znanja. Le-ta opredeljujeta količina in kvaliteta gibalnih progra-
mov, ki jih obvlada posameznik, pri čemer so gibalni programi centralno vo-
dene strukture, ki določajo neko gibanje oz. predstavo o gibanju, shranjeno v
gibalnem spominu (Marinšek in Rajtmajer, 2017). Pri gibalnem razvoju otroka
ločimo med samoponavljanjem gibanja in gibalnim učenjem. Vsaka ponovi-
tev gibanja še ni gibalno učenje, je pa učenje odvisno od ustreznega ponavlja-
nja gibanja, tako od števila ponovitev kot tudi od kakovosti izvedbe.

V zgodnjem otroštvu razvoj temelji na izboljšanju percepcije kot zazna-
ve in organizacije čutnih zaznav in gibalnih odzivov – hotene dejavnosti ske-
letnih mišic. Izboljšanje je posledica rasti, zorenja in lastnih izkušenj, kar pre-
poznamo v kakovostnejšem gibanju otroka.

moški nasproti ženskim športom?

Preseganje stereotipne delitve na moške in ženske športe ter razbijanje mitov,
da imajo deklice manj ambicij v športu ali pa da imajo slabše razvite gibalne
sposobnosti, sta še vedno družbeno nezaželjena. V otroštvu imajo tako dečki
kot deklice enako mero ambicioznosti na področju gibanja (razporeditev je
skladna z Gaussovo krivuljo) , ki pa se zmanjšuje ali zvišuje glede na okolje, v
katerem se otrok gibalno izraža. Športna ambicioznost ali, bolje, radovednost
tako ni značajska značilnost, ampak lastnost, ki jo spodbujajo ali hromijo in-
terakcije s starši, vrstniki, vzgojitelji, s katerimi se otroci vsakodnevno sreču-
jejo, zato je priporočljivo, da jo vzgojitelji spodbujamo. Prav tako je smiselno
opuščati delitve gibalne/športne aktivnosti na ženske ali moške.

opredelitev pojmov delovne kompetence,

gibalne sposobnosti in gibalne kompetence

Za razumevanje in določanje gibalnih kompetenc, ki naj bi jih imeli, če želimo
uspešno opraviti gibalno storitev, moramo razumeti osnovne sestavine kom-
petenc, ki z medsebojnim sovplivanjem in upoštevajoč družbeni kontekst
tvorijo kompetence posameznika.

20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25